C 2014

Narušení lexikálně-sémantické jazykové roviny u žáků se specifickými poruchami učení

BARTOŇOVÁ, Miroslava and Zuzana ŠIRMEROVÁ

Basic information

Original name

Narušení lexikálně-sémantické jazykové roviny u žáků se specifickými poruchami učení

Name (in English)

Disruption of Lexical and Semantic language level in pupils with specific learning difficulties

Authors

BARTOŇOVÁ, Miroslava and Zuzana ŠIRMEROVÁ

Edition

1. vyd. Brno, PIPEKOVÁ, J. VÍTKOVÁ, M. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti. p. 107-118, 11 pp. 2014

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-7530-6

Keywords (in Czech)

specifické poruchy učení; narušená komunikační schopnost; foneticko-fonologická jazyková rovina; řeč;

Keywords in English

specific learning difficulties; communication disorders; phonetic and phonological language level;

Tags

Reviewed
Změněno: 1/4/2015 10:20, prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.

Abstract

V originále

Lexikálně-sémantická jazyková rovina se zabývá aktivní a pasivní slovní zásobou, která má velký vliv také na čtení a psaní. U žáků se specifickými poruchami učení se tak může její narušení prohlubovat problémy ve čtení. Cílem výzkumného šetření je analýza narušení v lexikálně-sémantické jazykové roviny u žáků se specifickými poruchami učení. Jsou zde prezentovány parciální výsledky kvalitativního a kvantitativního výzkumného šetření u žáků se specifickými poruchami učení na prvním stupni základní školy

In English

Lexical and semantic language level deals with active and passive vocabulary, which has influence on writing and reading skills. Problems with reading can be more difficult in pupils with specific learning difficulties. The aim of research is analyse of lexical and semantic language level in pupils with specific learning difficulties. Partial results of qualitative and quantitative research are presented. The research was made in pupils with specific learning difficulties from primary school

Links

MUNI/A/0801/2013, interní kód MU
Name: Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti
Investor: Masaryk University, Category A