C 2014

Rozvoj čtenářských dovedností u žáků se specifickými poruchami učení

BARTOŇOVÁ, Miroslava

Basic information

Original name

Rozvoj čtenářských dovedností u žáků se specifickými poruchami učení

Name in Czech

Rozvoj čtenářských dovedností u žáků se specifickými poruchami učení

Name (in English)

Development of reading skills in pupils with specific learning difficulties

Edition

1. vyd. Brno, PIPEKOVÁ, J. VÍTKOVÁ, M. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti. p. 89-106, 17 pp. neubeden, 2014

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-7530-6

Keywords (in Czech)

specifické poruchy učení žák dyslexie metoda vyučovací proces čtení porozumění strategie

Keywords in English

specific learning difficulties pupil dyslexia approach education process reading comprehension strategies

Tags

Reviewed
Změněno: 3/4/2015 11:24, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Kapitola se zaměřuje na proces čtení a jeho zákonitosti v edukaci žáků se specifickými poruchami učení v období povinné školní docházky. Nahlíží na čtení jako jednu z klíčových dovedností, která otevírá prostor ke vzdělávání a společenskému uplatnění jedince. V kapitole vymezujeme základní atributy čtení, specifikujeme proces čtení s akcentem na strategie využívané pedagogy v procesu vzdělávání. Její součástí jsou realizovaná dílčí výzkumná šetření s cílem analyzovat proces čtení u žáků s SPU a zaměřit se na analýzu metod využívaných v procesu čtení na prvním stupni základní školy

In English

The chapter is focused on reading process and the regularities in education of pupils with specific learning difficulties in primary school. It looks on the reading like on one of the key skills , which is opening the space to the education and social application. In the chapter is defined the basic attributes of reading, the reading process is specified with an emphasis on strategies used by the teachers. The partial results of research are presented. The aim is to analyse the reading process in pupils with specific learning difficulties and to focus on analysis of approaches, which are used in reading process on the first grade of basic school.

Links

MUNI/A/0801/2013, interní kód MU
Name: Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti
Investor: Masaryk University, Category A