D 2015

Empirical Evidence on the Unequal Chances to Education in the Czech Republic

FÓNADOVÁ, Laura a Tomáš KATRŇÁK

Základní údaje

Originální název

Empirical Evidence on the Unequal Chances to Education in the Czech Republic

Autoři

FÓNADOVÁ, Laura (203 Česká republika, domácí) a Tomáš KATRŇÁK (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, Proceedings of the 19th International Conference - Current Trends in Public Sector Research. od s. 198-204, 7 s. 2015

Nakladatel

Masaryk University

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/15:00080691

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-210-7532-0

ISSN

UT WoS

000355547600024

Klíčová slova anglicky

education; inequality; unequal chances; Czech secondary school system
Změněno: 28. 4. 2016 13:55, Ing. Alena Raisová

Anotace

V originále

The present paper focuses on one of the key-questions in education - equal chances. As in other European countries, the right to equal chances is also formally settled in the Czech Republic. The Charter of Rights and Freedom gives every person the right to free of charge primary and secondary education and also the right to study university based on personal abilities and possibilities. The aim of the paper is to compare this normative right given by the Charter of Rights and Freedom to the empirical evidence, given the main dimensions of the Czech educational system. To what extent is the access to secondary education with GCSE conditioned by the social background in the Czech Republic? Are there any changes in time in the social chances to access upper secondary education by the social background? Although, it seems at first glance, that there are no barriers in the access to Czech educational system, the results based on the PISA data gathered in 2000 and 2009 confirm that the Czech educational system reproduces socially conditioned inequalities from one generation to another.

Návaznosti

GA14-29111S, projekt VaV
Název: Vzorce a vývoj sociální mobility v České republice v letech 1990 až 2010 (Akronym: VVSM)
Investor: Grantová agentura ČR, Vzorec a vývoj sociální mobility v České republice v letech 1990 až 2010