FÓNADOVÁ, Laura a Tomáš KATRŇÁK. Empirical Evidence on the Unequal Chances to Education in the Czech Republic. In Dagmar Špalková, Lenka Matějová. Proceedings of the 19th International Conference - Current Trends in Public Sector Research. Brno: Masaryk University, 2015, s. 198-204. ISBN 978-80-210-7532-0.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Empirical Evidence on the Unequal Chances to Education in the Czech Republic
Autoři FÓNADOVÁ, Laura (203 Česká republika, domácí) a Tomáš KATRŇÁK (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Brno, Proceedings of the 19th International Conference - Current Trends in Public Sector Research. od s. 198-204, 7 s. 2015.
Nakladatel Masaryk University
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14230/15:00080691
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 978-80-210-7532-0
ISSN 2336-1239
UT WoS 000355547600024
Klíčová slova anglicky education; inequality; unequal chances; Czech secondary school system
Změnil Změnila: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Změněno: 28. 4. 2016 13:55.
Anotace
The present paper focuses on one of the key-questions in education - equal chances. As in other European countries, the right to equal chances is also formally settled in the Czech Republic. The Charter of Rights and Freedom gives every person the right to free of charge primary and secondary education and also the right to study university based on personal abilities and possibilities. The aim of the paper is to compare this normative right given by the Charter of Rights and Freedom to the empirical evidence, given the main dimensions of the Czech educational system. To what extent is the access to secondary education with GCSE conditioned by the social background in the Czech Republic? Are there any changes in time in the social chances to access upper secondary education by the social background? Although, it seems at first glance, that there are no barriers in the access to Czech educational system, the results based on the PISA data gathered in 2000 and 2009 confirm that the Czech educational system reproduces socially conditioned inequalities from one generation to another.
Návaznosti
GA14-29111S, projekt VaVNázev: Vzorce a vývoj sociální mobility v České republice v letech 1990 až 2010 (Akronym: VVSM)
Investor: Grantová agentura ČR, Vzorec a vývoj sociální mobility v České republice v letech 1990 až 2010
VytisknoutZobrazeno: 15. 5. 2024 03:44