ŠEĎOVÁ, Klára. Moc v dialogickém vyučování. Pedagogická orientace. Brno: Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, 2015, roč. 25, č. 1, s. 32-62. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-1-32.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Moc v dialogickém vyučování
Název anglicky Power in dialogic teaching
Autoři ŠEĎOVÁ, Klára (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Pedagogická orientace, Brno, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, 2015, 1211-4669.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/15:00080698
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-1-32
Klíčová slova česky moc; dialogické vyučování; výuková komunikace
Klíčová slova anglicky power; dialogic teaching; classroom communication
Štítky mzok, rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Změněno: 23. 3. 2016 09:53.
Anotace
Cílem této studie je prozkoumat mocenské vztahy mezi učitelem a žáky v kontextu dialogického vyučování, to znamená takového typu výuky, v němž je stimulována aktivní účast žáků na výukové komunikaci. Článek na datech z výzkumu zaměřeného na zavádění dialogických postupů do vyučování humanitních předmětů na druhém stupni základní školy ukazuje, že v dialogickém vyučování dochází k cirkulaci moci mezi učitelem a žáky. To znamená, že nastavení vzájemných vztahů mezi učiteli a žáky umožňuje funkční přelévání moci mezi oběma stranami. V příspěvku jsou dále identifikovány dílčí elementy cirkulace moci, jimiž jsou snížení dominance učitele a dosažení shody na definici situace mezi učitelem a žáky.
Anotace anglicky
The aim of this study is to explore the relations of power between the teacher and students in the context of the so-called dialogic teaching, which is a type of teaching that stimulates students' active participation in the teaching communication. Based on data of a research into the implementation of dialogic procedures in humanities at lower secondary schools, the article shows that in dialogic teaching there is circulation of power between the teacher and pupils. This means that the adjustment of mutual relations between teachers and pupils enables functional interchange of power between both parties. Furthermore, the article identifies partial elements of the circulation of power such as the decrease of the dominance of the teacher and the achievement of a consensus about the definition of the situation between the teacher and pupils.
Návaznosti
GA13-23578S, projekt VaVNázev: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel a žáci v dialogickém vyučování
VytisknoutZobrazeno: 7. 6. 2024 22:47