2014
Srovnání ekonomiky běhu na základě příjmu kyslíku u vytrvalostních běžců na asfaltu, škváře a tartanu
CHOVANCOVÁ, Jaroslava, Martina BERNACIKOVÁ, Jan NOVOTNÝ, Tomáš KALINA, Miriam KALICHOVÁ et. al.Základní údaje
Originální název
Srovnání ekonomiky běhu na základě příjmu kyslíku u vytrvalostních běžců na asfaltu, škváře a tartanu
Název anglicky
The Comparison of Running Economy by Oxygen Uptake in Long Distance Runners on Asphalt, Cinder and Tartan
Autoři
CHOVANCOVÁ, Jaroslava (203 Česká republika, domácí), Martina BERNACIKOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí), Jan NOVOTNÝ (203 Česká republika, domácí), Tomáš KALINA (203 Česká republika, domácí) a Miriam KALICHOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Studia Sportiva, Masarykova univerzita, 2014, 1802-7679
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Sport a aktivity volného času
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14510/14:00079635
Organizační jednotka
Fakulta sportovních studií
Klíčová slova anglicky
running economy; long distance running; oxygen uptake; running surfaces; ogycon mobile
Štítky
Změněno: 20. 3. 2015 10:48, Mgr. Martina Bernaciková, Ph.D.
V originále
Cílem studie v daném příspěvku bylo porovnat ekonomiku běhu (pomocí příjmu kyslíku) u vytrvalostních běžců na třech různých površích (asfalt, škvára a tartan). Na studii se podílelo třicet českých vytrvalců (věk: 25,1±4,3 let, výška: 183,2±7,4 cm, hmotnost: 72,4±6,0 kg, BMI: 22,5±1,4 a VO2max: 65,8±5,2 ml/min/kg). Příjem kyslíku jsme měřili bezdrátovým analyzátorem vzduchu Oxygen Mobile (Viasys) na každém povrchu u následujících rychlostí: 10, 12, 14 a 16 km/h. Rozdíly příjmu kyslíku byly hodnoceny za použití parametrické analýzy rozptylu (ANOVA)opakovaných měřeních a následného post- hoc Tukeyho HSD testu. Našli jsme signifikantní rozdíly mezi asfaltem a škvárou u 12, 14 a 16 km/h. A dále mezi tartanem a škvárou při rychlosti 12 km/h. Na tartanu byly zaznamenány hodnoty příjmu kyslíku při rychlosti 10 km/h: 35,2±2,8 ml/min/kg; 12 km/h: 41,0±3,4 ml/min/kg; 14 km/h: 47,8±4,2 ml/min/kg a 16 km/h: 54,2±4,9 ml/min/kg; na škváře při rychlosti 10 km/h: 36,2±3,6 ml/min/kg; 12 km/h: 42,5±3,9 ml/min/kg; 14 km/h: 49,5±5,4 ml/min/kg a 16 km/h: 56,1±6,8 ml/min/kg a na asfaltu při rychlosti 10 km/h: 35,0±3,7 ml/min/kg; 12 km/h: 39,8±4,0 ml/min/kg; 14 km/h: 46,3±5,1 ml/min/kg a 16 km/h: 53,5±4,8 ml/min/kg. Nejnižší hodnoty příjmu kyslíku byly zaznamenány na asfaltu. Asfalt je pravděpodobně nejvýhodnější povrch z pohledu příjmu kyslíku, resp. energetické náročnosti pro běžce.
Anglicky
The purpose of study in this article was to compare running economy (by oxygen consumption) in long distance runners on free different surfaces (asphalt, cinder and tartan). Thirty Czech long distance runners (age: 25.1±4.3 years, height: 183.2±7.4 cm, body mass: 72.4±6.0 kg, BMI: 22.5±1.4 and VO2max: 65.8±5.2 ml/min/kg) participated in this study. We measured oxygen uptake by wireless, portable cardiopulmonary stress testing system (Oxygen Mobile, Viasys) on each surface during running at speeds: 10, 12, 14 and 16 km/h. Differences of oxygen uptake were assessed statistically using parametric ANOVA and post-hoc Tukey HSD test. We found significant differences between asphalt and cinder for 12, 14 and 16 km/h. Differences of average values of oxygen uptake on tartan at 10 km/h: 35.2±2.8 ml/min/kg; 12 km/h: 41.0±3.4 ml/min/kg; 14 km/h: 47.8±4.2 ml/min/kg and 16 km/h: 54.2±4.9 ml/min/kg; on cinder at 10 km/h: 36.2±3.6 ml/min/kg; 12 km/h: 42.5±3.9 ml/min/kg; 14 km/h: 49.5±5.4 ml/min/kg and 16 km/h: 56.1±6.8 ml/min/kg and on asphalt at 10 km/h: 35.0±3.7 ml/min/kg; 12 km/h: 39.8±4.0 ml/min/kg; 14 km/h: 46.3±5.1 ml/min/kg and 16 km/h:53.5±4.8 ml/min/kg. The lowest values of oxygen uptake were found out on asphalt surface. The asphalt is probably the most convenient surface according energetic aspect.
Návaznosti
MUNI/A/0802/2012, interní kód MU |
|