D 2015

Academic Self-Regulation in the Context of Education in Early Adolescence

BUREŠOVÁ, Iva, Helena KLIMUSOVÁ a Jana KABELÁČOVÁ

Základní údaje

Originální název

Academic Self-Regulation in the Context of Education in Early Adolescence

Autoři

BUREŠOVÁ, Iva (203 Česká republika, domácí), Helena KLIMUSOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí) a Jana KABELÁČOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Sofia, Recent advances on education and educational technologies, od s. 63-68, 6 s. 2015

Nakladatel

INASE

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Bulharsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00082569

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-1-61804-294-1

ISSN

Klíčová slova anglicky

self-regulation; early adolescence; protective factors; gender

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 2. 2016 23:24, Mgr. Helena Klimusová, Ph.D.

Anotace

V originále

In the last ten years, academic self-regulation research has brought important findings concerning motivation and self-regulation in the learning process, which are applicable in practice (school environment). Research conclusions of a number of authors have indicated that intelligence and the ability to retain information alone are not enough for success in school, and that it is necessary to engage adequate motivation processes and possess the ability to intentionally regulate one's behavior toward reaching academic goals. The results of the presented study point to the importance of supporting the development of academic self-regulation in early adolescence, since a high level of self-regulation at this developmental stage is an important predictor of later success in school, work, social relations and life in general (see bellow). The results of this research with a sample of 363 adolescents have indicated a number of interesting correlates, which should be reflected in the manner of preparation at school and at home of children at this developmental stage.

Návaznosti

MUNI/A/1226/2014, interní kód MU
Název: Ověření psychometrických vlastností diagnostických nástrojů pro screening výskytu a forem deprese a depresivity u dětí a dospívajících (Akronym: DEPRES)
Investor: Masarykova univerzita, Ověření psychometrických vlastností diagnostických nástrojů pro screening výskytu a forem deprese a depresivity u dětí a dospívajících, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty