k 2015

K problematice zdrojů poznání soudobých dějin školství v Československu

KNOTOVÁ, Dana, Michal ŠIMÁNĚ a Jiří ZOUNEK

Základní údaje

Originální název

K problematice zdrojů poznání soudobých dějin školství v Československu

Název anglicky

To the issue of the sources of the contemporary history of education in Czechoslovakia

Autoři

KNOTOVÁ, Dana (203 Česká republika, domácí), Michal ŠIMÁNĚ (203 Česká republika, domácí) a Jiří ZOUNEK (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

IV. konference České asociace orální historie: "Na hranicích mezi minulosti a přítomností. Perspektivy orální historie." Ostrava, 19.-20. března 2015, 2015

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00080718

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

socialistické školství; historické prameny; orální historie

Klíčová slova anglicky

socialist education; historical sources; professional publications; additional sources; oral history

Štítky

Změněno: 22. 3. 2016 14:49, Mgr. Marie Skřivanová

Anotace

V originále

Příspěvek se zaměřuje na problematiku zdrojů poznání minulosti při studiu soudobých dějin školství v Československu. Autoři si položili otázku, jaké zdroje má historik pedagogiky k dispozici, pokud se rozhodne zkoumat soudobé dějiny školství. Tuto otázku se přitom snaží sledovat zejména v souvislosti se základním školstvím v bývalém Jihomoravském kraji v letech 1969-1989. Přestože zdrojů k poznání dějin socialistického školství je poměrně velké množství, přesto doposud známé a dostupné zdroje pokrývají pouze některé části života škol či aktérů školního života. Orální historie tak představuje důležitou součást historicko-pedagogického výzkumu, která umožňuje komplexnější a někdy i jediné možné poznání každodenní školní reality (praxe) v nedávné minulosti.

Anglicky

This paper focuses on the issue of the sources of the past in the frame of study of contemporary history of education in Czechoslovakia. The authors asked ourselves which sources the historian of education can use, if he decides to examine contemporary history of education. This question authors trying to follow especially in the context of primary education in the former South Moravian Region in 1969-1989. Although resource for understanding the history of socialist education is a relatively large amount, but so far known and available resources cover only some parts of school life and school life actors. Oral history presents an important part of the historical and educational research, which enables complex and sometimes only possible knowledge of everyday school reality (practice) in the recent past.

Návaznosti

GA14-05926S, projekt VaV
Název: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Grantová agentura ČR, Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství