2015
K problematice zdrojů poznání soudobých dějin školství v Československu
KNOTOVÁ, Dana, Michal ŠIMÁNĚ a Jiří ZOUNEKZákladní údaje
Originální název
K problematice zdrojů poznání soudobých dějin školství v Československu
Název anglicky
To the issue of the sources of the contemporary history of education in Czechoslovakia
Autoři
KNOTOVÁ, Dana (203 Česká republika, domácí), Michal ŠIMÁNĚ (203 Česká republika, domácí) a Jiří ZOUNEK (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
IV. konference České asociace orální historie: "Na hranicích mezi minulosti a přítomností. Perspektivy orální historie." Ostrava, 19.-20. března 2015, 2015
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/15:00080718
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
socialistické školství; historické prameny; orální historie
Klíčová slova anglicky
socialist education; historical sources; professional publications; additional sources; oral history
Změněno: 22. 3. 2016 14:49, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
Příspěvek se zaměřuje na problematiku zdrojů poznání minulosti při studiu soudobých dějin školství v Československu. Autoři si položili otázku, jaké zdroje má historik pedagogiky k dispozici, pokud se rozhodne zkoumat soudobé dějiny školství. Tuto otázku se přitom snaží sledovat zejména v souvislosti se základním školstvím v bývalém Jihomoravském kraji v letech 1969-1989. Přestože zdrojů k poznání dějin socialistického školství je poměrně velké množství, přesto doposud známé a dostupné zdroje pokrývají pouze některé části života škol či aktérů školního života. Orální historie tak představuje důležitou součást historicko-pedagogického výzkumu, která umožňuje komplexnější a někdy i jediné možné poznání každodenní školní reality (praxe) v nedávné minulosti.
Anglicky
This paper focuses on the issue of the sources of the past in the frame of study of contemporary history of education in Czechoslovakia. The authors asked ourselves which sources the historian of education can use, if he decides to examine contemporary history of education. This question authors trying to follow especially in the context of primary education in the former South Moravian Region in 1969-1989. Although resource for understanding the history of socialist education is a relatively large amount, but so far known and available resources cover only some parts of school life and school life actors. Oral history presents an important part of the historical and educational research, which enables complex and sometimes only possible knowledge of everyday school reality (practice) in the recent past.
Návaznosti
GA14-05926S, projekt VaV |
|