KNOTOVÁ, Dana, Michal ŠIMÁNĚ a Jiří ZOUNEK. K problematice zdrojů poznání soudobých dějin školství v Československu. In IV. konference České asociace orální historie: "Na hranicích mezi minulosti a přítomností. Perspektivy orální historie." Ostrava, 19.-20. března 2015. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název K problematice zdrojů poznání soudobých dějin školství v Československu
Název anglicky To the issue of the sources of the contemporary history of education in Czechoslovakia
Autoři KNOTOVÁ, Dana (203 Česká republika, domácí), Michal ŠIMÁNĚ (203 Česká republika, domácí) a Jiří ZOUNEK (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání IV. konference České asociace orální historie: "Na hranicích mezi minulosti a přítomností. Perspektivy orální historie." Ostrava, 19.-20. března 2015, 2015.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/15:00080718
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky socialistické školství; historické prameny; orální historie
Klíčová slova anglicky socialist education; historical sources; professional publications; additional sources; oral history
Štítky mzok, rivok
Změnil Změnila: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Změněno: 22. 3. 2016 14:49.
Anotace
Příspěvek se zaměřuje na problematiku zdrojů poznání minulosti při studiu soudobých dějin školství v Československu. Autoři si položili otázku, jaké zdroje má historik pedagogiky k dispozici, pokud se rozhodne zkoumat soudobé dějiny školství. Tuto otázku se přitom snaží sledovat zejména v souvislosti se základním školstvím v bývalém Jihomoravském kraji v letech 1969-1989. Přestože zdrojů k poznání dějin socialistického školství je poměrně velké množství, přesto doposud známé a dostupné zdroje pokrývají pouze některé části života škol či aktérů školního života. Orální historie tak představuje důležitou součást historicko-pedagogického výzkumu, která umožňuje komplexnější a někdy i jediné možné poznání každodenní školní reality (praxe) v nedávné minulosti.
Anotace anglicky
This paper focuses on the issue of the sources of the past in the frame of study of contemporary history of education in Czechoslovakia. The authors asked ourselves which sources the historian of education can use, if he decides to examine contemporary history of education. This question authors trying to follow especially in the context of primary education in the former South Moravian Region in 1969-1989. Although resource for understanding the history of socialist education is a relatively large amount, but so far known and available resources cover only some parts of school life and school life actors. Oral history presents an important part of the historical and educational research, which enables complex and sometimes only possible knowledge of everyday school reality (practice) in the recent past.
Návaznosti
GA14-05926S, projekt VaVNázev: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Grantová agentura ČR, Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
VytisknoutZobrazeno: 31. 5. 2024 17:55