B 2014

Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami

NAVRÁTIL, Pavel, Monika PUNOVÁ, Pavel BAJER a Jitka NAVRÁTILOVÁ

Základní údaje

Originální název

Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami

Název česky

Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami

Název anglicky

Reflexive assessment in social work with families

Vydání

1. vyd. Brno, 384 s. 2014

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50600 5.6 Political science

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

ISBN

978-80-210-7504-7

Klíčová slova česky

reflexivita; reflektování; sociální práce; posouzení životní situace

Klíčová slova anglicky

reflexivity; reflection; social work; assessment

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 13. 4. 2015 09:54, Mgr. Martina Dvořáková

Anotace

V originále

Kniha „Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami“ prezentuje výsledky dlouhodobého výzkumu, který si klade za cíl prohlubovat teoretické poznání sociální práce. Studie, kterou představujeme v této monografii, je zaměřena na výzkumnou otázku: „Jak lze používat teorie sociální práce v procesu posouzení životní situace klientů, která je ovlivněna podmínkami pozdní modernity/ postmodernity? Možnostmi využití teorie v procesu posouzení se zabýváme v rámci dvou referenčních témat, která práci propojují a jsou jejím ideovým svorníkem. První z nich se váže na předpoklad, že západní společnosti vstoupily do éry pozdní modernity / postmodernity, kterou nahlížíme jako nejobecnější společenský rámec, v němž se sociální práce nyní realizuje jako specifická společenská aktivita a instituce. Druhým horizontálním tématem je teoretická reflexivita, jejíž možnosti a přínos kriticky hodnotíme.

Anglicky

Assessment of the life situation of a client is one of the most challenging tasks in social work. On the one hand it is shrouded in uncertainty as to how to perform it correctly, on the other hand it is burdened by recognizing that the assessment process is crucial for the overall quality of services provided by social workers. The contentiousness of the assessment task is supported by a variety of circumstances and characteristics. A social worker, for example, seeks to capture in the assessment process the image of the client's life situation in its entirety (Musil 2004), the need to assess the life situation is usually caused by a difficult and sometimes dramatic life event (Musil and Šrajer 2008), its outcome then determines the form of the social worker’s intervention and what is most important, in its consequence, also the fate of the client (Navrátil 2007).