B 2014

Hudební forma jako princip myšlení

KOŠUT, Michal

Základní údaje

Originální název

Hudební forma jako princip myšlení

Název česky

Hudební forma jako princip myšlení

Název anglicky

Musical form as principle of thinking

Autoři

Vydání

1. vyd. Brno, 79 s. 2014

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

ISBN

978-80-210-7566-5

Klíčová slova česky

hudební forma; hudební čas; hudební schema; hudební proces; hudební materiál

Klíčová slova anglicky

music form; music time; music diagram; music process; music material

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 30. 3. 2015 14:17, Mgr. Jana Dykastová

Anotace

V originále

Publikace se zabývá problematikou hudební formy. Na problém pohlíží jak v kontextu historie, tak i technologie kompoziční praxe. Hlavní linie, kterou autor sleduje, je pohled na problém z pozice organizace času v hudbě. Publikace předkládá vlastní koncepci řešení tohoto problému ve formě vytýčení několika možných způsobů kompozičního myšlení a organizace hudebního materiálu a dále pak jejich následné aplikování na časovou osu. Monografie rozlišuje pět základních způsobů práce s materiálem a jeho aplikaci na časovou osu. Hovoří o principech přiřazovacím, monolitním, evolučním, opakovacím a o principu kontrastu. Tyto principy jsou demonstrovány na řadě příkladů z paradigmatu hudby. Kniha zdůrazňuje, že toto pojetí hudební formy je zajímavé a výhodné svojí otevřeností a tedy i obecnou flexibilitou.

Anglicky

The publication deals with musical forms issue, seen in the context of the history as well as the technology of compositional practice . The main line, examined by the author is the view at the problem from the point of time organisation in music. The publication presents its own conception of solving this problem in the form of delimiting several possible ways of framing compositional thinking and organization of musical material, and then their subsequent application to the timeline. The monograph distinguishes five basic ways of working with the material and its application to the timeline. It deals with the assignment, monolithic, evolutionary, and recurrent principles and the principle of contrast . These principles are demonstrated on several examples of music paradigm. The book emphasizes that this musical form concept is interesting and convenient for its directness and its general flexibility, therefore.