J 2015

Invisible Lady Doctors and Bald Femininity: Professional Conference in Czech Reproductive Medicine

ŠMÍDOVÁ, Iva

Základní údaje

Originální název

Invisible Lady Doctors and Bald Femininity: Professional Conference in Czech Reproductive Medicine

Název česky

Neviditelné lékařky a zjevná feminita: konference české reprodukční medicíny

Autoři

ŠMÍDOVÁ, Iva (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Sociální studia, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1214-813X

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14230/15:00080736

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

medical profession; gender; stereotypes; gender advertisements; late modern medicine

Klíčová slova anglicky

lékařská profese; gender; stereotypy; genderovaná inzerce; pozdně moderní medicína

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 31. 3. 2015 15:39, doc. PhDr. Iva Šmídová, Ph.D.

Anotace

V originále

This article analyses visual representations of femininity and women at the annual conferences of the Czech Obstetric-Gynaecological Society. The analysis reveals representations objectifying women (and their bodies) in such a professional setting, based on the event documentation (conference programs and books of abstracts between 2006 and 2014, and field notes and photo documentation made during the conferences in 2012 and 2014). While the medical specialization of gynaecology and obstetrics deals with women’s bodies as objects of expertise, nevertheless the purpose of specialised professional conferences is to cultivate and spread recent knowledge in the field among practitioners, who are (gender neutral) professional experts. Omnipresent product advertisements targeted at women as consumers, and representation of women as objects, tend to reproduce stereotypical imagery of gender “appropriate” dual spheres and complicate the professional relationship between men and women in the specialization. The visual perspective applied to an event otherwise framed as expert and professional revealed significant gender bias, which helps us understand a particular aspect of gender relations in the medical profession that contributes to the reproduction of the notion of most medical specialisations as men´s professional world. The conference renders professional women invisible and their objectified and commodified body remains the very visible aspect of a bald femininity.

Česky

Článek analyzuje vizuální reprezentace feminity a žen na každoroční konferenci České gynekologicko-porodnické společnosti. Analýza odhaluje, že ženy a jejich těla jsou v tomto profesionálním prostředí primárně předměty konzumu a komerčních strategií. Analyzovaná data představují jednak konferenční programy a příručky s abstrakty z let 2006 - 2014, jednak terénní poznámky a fotodokumentaci z účasti na konferencích v letech 2012 a 2014. Lékařská specializace gynekologie a porodnictví zachází pochopitelně s ženskými těly jako s předměty své expertízy, přesto poselství zachycené v prostředí specializované profesní konference by mělo odrážet atmosféru kultivace a šíření posledních poznatků na tomto poli mezi praktikující lékaře a lékařky, kteří především jsou (genderově nespecifikovanými) experty v profesi. Reklamy na produkty všudypřítomné v konferenčních materiálech i prostorách, které cílí na ženy jako konzumentky nabízených produktů, a zejména je jako objekty zobrazují, spíše reprodukují stereotypní podoby genderově „adekvátních” duálních sfér a komplikují profesní vztahy mezi ženami a muži v oboru. Vizuální perspektiva použitá na konkrétní prostředí, jinak rámované jako profesní a expertní, tak poukázala na specifický genderový bias, odchylku, která nám pomůže porozumět specifickým genderovým vztahům v medicíně, jež se podílejí na reprodukci jejího obrazu jako profesního světa mužů. Analyzovaná konference zneviditelňuje ženy profesionálky, ale ženské tělo jako objekt komerce zůstává velmi specifickým atributem zjevného ženství.

Návaznosti

GAP404/11/0621, projekt VaV
Název: Porody, asistovaná reprodukce a zacházení s embryi. Sociologická analýza současné reprodukční medicíny v ČR.
Investor: Grantová agentura ČR, Porody, asistovaná reprodukce a zacházení s embryi. Sociologická analýza současné reprodukční medicíny v ČR.