B 2014

Inclusion in Education for Students with Special Educational Needs from the Perspective of Research

BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ and Martin VRUBEL

Basic information

Original name

Inclusion in Education for Students with Special Educational Needs from the Perspective of Research

Name in Czech

Inkluze ve vzdělávání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami z pohledu výzkumu

Authors

BARTOŇOVÁ, Miroslava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Marie VÍTKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin VRUBEL (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Petr Kovařík.

Edition

1st Edition. Brno, 161 pp. 2014

Publisher

Masaryk University

Other information

Language

English

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/14:00079999

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-7152-0

Keywords (in Czech)

inkluzivní vzdělávání; inkluzivní vyučování; inkluzivní didaktika; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; se zrakovým postižením; rodiče; učitel; základní škola; speciálně pedagogické centrum; individuální vzdělávací plán

Keywords in English

inclusive education; inclusive teaching; inclusive didactics; students with special educational needs; with visual impairment; parents; teachers; elementary schools; special education centers; individual education plans
Změněno: 7/4/2015 12:26, PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.

Abstract

V originále

The book presents a part of the research study financially supported by the interdisciplinary research project MUNI/M/0012/2013 “Inclusion in Schools as an Interdisciplinary Issue. Bases, Conditions and Strategies for Implementation”and Institutional Development Plan of PdF MU.The main research sectors are regular elementary schools implementing inclusive education, in which also pupils with special educational needsare educated in heterogeneous groups. Our focus is set on students and their teachers and also parents. The entire text is interspersed by surveys presenting analyzes and new findings in the context of inclusive education in comparison with foreign approaches. The last chapter presentsa research project focused on the comparison of the attitudes of school management towards the facilitators of inclusive education forpupils with visual impairment.

In Czech

V odborné knize je prezentována část z výzkumu podpořeného mezioborovým výzkumným projektem MUNI/M/0012/2013 Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace a s finanční podporou Institucionálního plánu rozvoje PdF MU. Hlavním výzkumným prostředím jsou běžné základní školy realizující inkluzivní vyučování, ve kterém se v heterogenních skupinách vzdělávají i žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Náš pohled je zaměřen jak na žáky, tak jejich učitele a rodiče. Celý text je proložen výzkumnými šetřeními podávajícími analýzy a nová zjištění v kontextu inkluzivního vzdělávání ve srovnání se zahraničními přístupy. V poslední kapitole je prezentovaný výzkumný projekt zaměřený na komparaci postojů managementu škol k facilitátorům inkluzivního vzdělávání žáků se zrakovým postižením.

Links

MUNI/M/0012/2013, interní kód MU
Name: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects