k 2015

Kam se vytratil problém? Srovnání vybraných charakteristik problémových úloh na 1. a 2. stupni ZŠ

ČEŠKOVÁ, Tereza a Petr KNECHT

Základní údaje

Originální název

Kam se vytratil problém? Srovnání vybraných charakteristik problémových úloh na 1. a 2. stupni ZŠ

Název česky

Kam se vytratil problém? Srovnání vybraných charakteristik problémových úloh na 1. a 2. stupni ZŠ

Název anglicky

Kam se vytratil problém? Srovnání vybraných charakteristik problémových úloh na 1. a 2. stupni ZŠ

Vydání

Škola a její křižovatky, 22. konference České pedagogické společnosti, 2015

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

problem-solving competence; problem tasks; phases of the problem task solving cycle; problem typology
Změněno: 10. 4. 2015 14:36, Mgr. Tereza Češková, Ph.D.

Anotace

V originále

Problémovou výuku je možné považovat za jednu z důležitých komponent produktivní kultury vyučování a učení. Požadavek na řešení problémových učebních úloh mj. vyplývá z cílového nastavení kurikulárních dokumentů, dle kterých by vzdělávání mělo směřovat k rozvíjení kompetence k řešení problémů. Na základě analýzy videozáznamů hodin přírodovědy (1. st. ZŠ) a zeměpisu (2. st. ZŠ) se v příspěvku budeme snažit zodpovědět: (a) v jaké míře jsou problémové úlohy ve výuce na obou stupních ZŠ zastoupeny, (b) jak jsou problémové úlohy na obou stupních ZŠ didakticky koncipovány – z hlediska typů problémů a z hlediska (ne)přítomnosti jednotlivých fází cyklu řešení problémových úloh. Výsledky výzkumu indikují překvapivá zjištění hovořící ve prospěch větší didaktické elaborovanosti problémových úloh pozorovaných na 1. stupni ZŠ. Zjištění se autoři snaží hlouběji interpretovat. Vznik příspěvku byl podpořen projektem GA ČR GA14-06480S Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky.

Anglicky

Problem based teaching and learning can be considered one of the most important components of productive culture of teaching and learning. The need to use problem task results also from the goals set in the curricular documents, which state that school education should develop problem-solving competence. Using video-recordings of primary Science lessons and lower secondary Geography lessons we would like to answer these questions: (a) to what extent are problem tasks used in instruction on both levels, (b) how are problem tasks on both levels didactically built – as far as problem typology and phases of the problem task solving cycle are concerned. The results indicate quite surprising results – they point to higher didactic level of problem tasks on primary level. The paper will discuss the findings further. The paper was supported by GA ČR GA14-06480S Producing pedagogical knowledge for improvement: altering teaching situations for the better.

Návaznosti

GA14-06480S, projekt VaV
Název: Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky
Investor: Grantová agentura ČR, Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky