2015
Le couvre-livre comme procédé de légitimité du genre policier en Tchécoslovaquie des années 1960-1980 – l’exemple de la collection Smaragd.
POUČOVÁ, MarcelaZákladní údaje
Originální název
Le couvre-livre comme procédé de légitimité du genre policier en Tchécoslovaquie des années 1960-1980 – l’exemple de la collection Smaragd.
Název česky
Knižní obálka jako proces legitimizace detektivního žánru v Československu v letech 1960-1980 – příklad edice Smaragd
Autoři
Vydání
Towards a Digital Atlas of European Crime Fiction? 2015
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
edice Smaragd; detektivní literatura 1950-1980; knižní obálky; Václav Sivko; Jaroslav Fišer
Klíčová slova anglicky
Smaragd series; crime fiction1950-1980; covers books; Václav Sivko; Jaroslav Fišer
Změněno: 10. 3. 2016 13:41, Mgr. Marcela Poučová, Ph.D.
V originále
In the 1960s the political scene in Czechoslovakia relaxed and editorial politics changed too. In the cultural sphere, this decade presented the most interesting part of this historical epoch. As for domestic crime novel production – high quality authors emerged to whom this genre brought an interesting challenge and a way to describe the social reality. At the same time the number of translated novels increased. The graphic design of the covers helped to wipe out differences between good and bad titles and genres by unifying the cover design, giving all titles the same level of artistic attention. Hence the top designers and illustrators then also often designed covers of crime novel series. The paper take the Smaragd series as an example.
Česky
V šedesátých letech přichází do komunistického Československa politická obleva a s ní i změna ediční politiky. Na poli kultury představuje desetiletí nejzajímavější období celé této historické epochy. Co se týče domácího detektivního románu, na scéně se objevují kvalitní autoři, jejichž úroveň převyšuje průměr a pro které detektivní žánr představuje zajímavou výzvu, jak popsat společenskou realitu. Zároveň stoupá počet překladů. Grafická stránka knihy má za úkol smazat rozdíl mezi dobrými a špatnými tituly a žánry tím, že sjednocuje grafickou prezentaci obálek knih a všem bez rozdílu věnuje stejnou uměleckou pozornost. Nejdůležitější grafici a ilustrátoři doby jsou zároveň často autory obálek edic detektivních románů. Tento příspěvěk se snaží vysvětlit výše popsanou problematiku na příkladu edice Smaragd.