k 2015

Le couvre-livre comme procédé de légitimité du genre policier en Tchécoslovaquie des années 1960-1980 – l’exemple de la collection Smaragd.

POUČOVÁ, Marcela

Základní údaje

Originální název

Le couvre-livre comme procédé de légitimité du genre policier en Tchécoslovaquie des années 1960-1980 – l’exemple de la collection Smaragd.

Název česky

Knižní obálka jako proces legitimizace detektivního žánru v Československu v letech 1960-1980 – příklad edice Smaragd

Vydání

Towards a Digital Atlas of European Crime Fiction? 2015

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

edice Smaragd; detektivní literatura 1950-1980; knižní obálky; Václav Sivko; Jaroslav Fišer

Klíčová slova anglicky

Smaragd series; crime fiction1950-1980; covers books; Václav Sivko; Jaroslav Fišer
Změněno: 10. 3. 2016 13:41, Mgr. Marcela Poučová, Ph.D.

Anotace

V originále

In the 1960s the political scene in Czechoslovakia relaxed and editorial politics changed too. In the cultural sphere, this decade presented the most interesting part of this historical epoch. As for domestic crime novel production – high quality authors emerged to whom this genre brought an interesting challenge and a way to describe the social reality. At the same time the number of translated novels increased. The graphic design of the covers helped to wipe out differences between good and bad titles and genres by unifying the cover design, giving all titles the same level of artistic attention. Hence the top designers and illustrators then also often designed covers of crime novel series. The paper take the Smaragd series as an example.

Česky

V šedesátých letech přichází do komunistického Československa politická obleva a s ní i změna ediční politiky. Na poli kultury představuje desetiletí nejzajímavější období celé této historické epochy. Co se týče domácího detektivního románu, na scéně se objevují kvalitní autoři, jejichž úroveň převyšuje průměr a pro které detektivní žánr představuje zajímavou výzvu, jak popsat společenskou realitu. Zároveň stoupá počet překladů. Grafická stránka knihy má za úkol smazat rozdíl mezi dobrými a špatnými tituly a žánry tím, že sjednocuje grafickou prezentaci obálek knih a všem bez rozdílu věnuje stejnou uměleckou pozornost. Nejdůležitější grafici a ilustrátoři doby jsou zároveň často autory obálek edic detektivních románů. Tento příspěvěk se snaží vysvětlit výše popsanou problematiku na příkladu edice Smaragd.