Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1297853, author = {Binka, Bohuslav}, article_location = {Zlín}, article_number = {1}, doi = {http://dx.doi.org/10.7441/soced.2015.03.01.01}, keywords = {empiricism; the effectiveness of science; the theory of science; social sciences; values; self-criticism}, language = {cze}, issn = {1805-8825}, journal = {Sociální pedagogika}, title = {Vědecký přístup k riziku a rizikový koncept vědy}, url = {http://soced.cz/wp-content/uploads/2015/04/STUDIE_V%C4%9Bdeck%C3%BD-p%C5%99%C3%ADstup-k-riziku-a-rizikov%C3%BD-koncept-v%C4%9Bdy_Final.pdf}, volume = {3}, year = {2015} }
TY - JOUR ID - 1297853 AU - Binka, Bohuslav PY - 2015 TI - Vědecký přístup k riziku a rizikový koncept vědy JF - Sociální pedagogika VL - 3 IS - 1 SP - 10-23 EP - 10-23 PB - Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně SN - 18058825 KW - empiricism KW - the effectiveness of science KW - the theory of science KW - social sciences KW - values KW - self-criticism UR - http://soced.cz/wp-content/uploads/2015/04/STUDIE_V%C4%9Bdeck%C3%BD-p%C5%99%C3%ADstup-k-riziku-a-rizikov%C3%BD-koncept-v%C4%9Bdy_Final.pdf L2 - http://soced.cz/wp-content/uploads/2015/04/STUDIE_V%C4%9Bdeck%C3%BD-p%C5%99%C3%ADstup-k-riziku-a-rizikov%C3%BD-koncept-v%C4%9Bdy_Final.pdf N2 - Práce „Vědecký přístup k riziku a rizikový koncept vědy“ se snaží analyzovat vztah mezi dvěma problematickými koncepty empirismu v současné vědě (primitivní empirismus, brutální empirismus), dvěma charakteristikami dnešního vědeckého provozu (krátkodobá efektivita vědeckého výzkumu, předstíráním záměrné racionálně-empirické jistoty svého počínání) a schopností společenských vědců tvořit a testovat komplexnější společensko-vědní teorie. Studie začíná přiblížením a rozborem tzv. primitivního a brutálního empirismu. Zatímco primitivní empirismus usiluje o znovuoživení vědeckých přístupů, které spočívají v přesvědčení, že jediné smysluplné tázání má empirickou povahu a empirické poznatky, které z takového tázání plynou, jsou svojí povahou (a mírou jistoty) diametrálně odlišné od jakéhokoliv jiného typu poznání, brutální empirismus (projevující se například v současných ekonomických disciplínách nebo sociobiologii) charakterizuje spíše snaha ochránit vlastní předpoklady před nezabezpečeným reflexivním empirismem vlastního provozu a zároveň snaha vnutit konkrétní empirickou metodologii své disciplíny ostatním (většinou sousedním) společensko-vědním teoriím. Druhá část studie přibližuje změny v provozu společensko-vědních disciplín v posledních 15 letech a snaží se dokázat, že tlak na krátkodobou efektivitu vědeckého výzkumu a snaha kontrolovat vědecké výstupy na základě shody s projektovými cíli jsou – právě v kombinaci s primitivním a brutálním empirismem – v konečném důsledku kontraproduktivní. Tlačí totiž vědce do dvou typů vědeckých výzkumů. Za prvé do metafyzických spekulací bez reálné empirické báze či za druhé do „bezpečně-mělkých“ empirických studií, které nemají schopnost testovat a nahrazovat „jádrové“ teorie vědních disciplín. Věda se tak paradoxně stává nástrojem, který dokáže zajistit bezpečí pro velkou část společensko-vědních odborníků, ovšem stává se nepoužitelným v případě analýzy skutečných problémů a rizik moderní společnosti. ER -
BINKA, Bohuslav. Vědecký přístup k riziku a rizikový koncept vědy. \textit{Sociální pedagogika}. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2015, roč.~3, č.~1, s.~10-23. ISSN~1805-8825. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.7441/soced.2015.03.01.01.
|