J 2015

Harmony or Attack : the Function of Student Humor at Lower Secondary Schools

ŠEĎOVÁ, Klára

Základní údaje

Originální název

Harmony or Attack : the Function of Student Humor at Lower Secondary Schools

Název česky

Harmonie nebo útok : funkce žákovského humoru na 2. stupni základní školy

Autoři

ŠEĎOVÁ, Klára (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

New Educational Review, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2015, 1732-6729

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.149 v roce 2012

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00080753

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

humor; school; teacher-student relationships

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 21. 3. 2016 15:37, Mgr. Marie Skřivanová

Anotace

V originále

This paper addresses the phenomenon of school humor, focusing on the question of how it contributes to shaping teacher-student relationships. Based on an analysis of texts written by lower secondary school students, the paper shows that humor at school serves contradictory functions, such as harmonizing teacher student relationships on the one hand, and enabling power negotiation aimed at gaining superiority on the other. Analysis of narrative data has identified a specific phenomenon of festive humor. Within its frame, teacher-student relationships nearly always tend to be harmonized.

Návaznosti

GA13-23578S, projekt VaV
Název: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel a žáci v dialogickém vyučování