2014
Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce zeměpisu
KNECHT, PetrZákladní údaje
Originální název
Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce zeměpisu
Název anglicky
Opportunities for developing problem solving competence in geography textbooks and in geography instruction
Autoři
Vydání
1. vyd. Brno, 210 s. 2014
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
ISBN
978-80-210-7651-8
Klíčová slova česky
kompetence; kompetence k řešení problémů; učební úloha, učebnice; zeměpis; videostudie; výuka; didaktika; didaktika geografie
Klíčová slova anglicky
competence; key competencies; problem-solving competence; problem solving; learning tasks; video study; instruction; geography; textbooks; teaching
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 17. 4. 2015 10:35, Mgr. Jana Dykastová
V originále
Rozvíjení kompetence k řešení problémů v současnosti představuje jeden ze základních cílů vzdělávání. Na příkladu zkoumání kvality učebních úloh publikace popisuje, zda a v jaké míře výuka zeměpisu na základních školách v Česku poskytuje žákům příležitosti řešit geografické problémy. První část knihy kromě jiného syntetizuje doposud izolované teoretické a empirické poznatky pedagogiky a psychologie týkající se didaktického využití řešení problémů. Ve druhé části knihy je popsán výzkum učebních úloh v učebnicích a ve výuce zeměpisu. Výsledky výzkumu jsou následně interpretovány na pozadí soudobých úvah o kvalitě (ve) vzdělávání. Kniha má ambici oslovit nejen čtenáře se zájmem o odpovědi na stanovené výzkumné otázky, ale klade si také za cíl přispět do diskuse o aktuálním stavu geografického vzdělávání a didaktiky geografie v Česku.
Anglicky
The development of problem-solving competence currently represents one of the main aims of school education. Using an example of assessing the quality of learning tasks in geography textbooks and in geography instruction, the book describes whether and to what extent geography instruction in lower secondary schools in the Czech Republic provides pupils with opportunities to solve geographical problems. The first part of the book synthesizes previously isolated pedagogical and psychological theories and empirical findings related to the educational application of problem solving. In the second part of the book, a research study on learning tasks in textbooks and in geography instruction is presented. Research results are interpreted in the context of contemporary reflection on the quality in education. The book aims not only to address the readers who are interested in problem solving and its use in (geography) instruction, but also to contribute to the debate on the state of the art of geography education in the Czech Republic.
Návaznosti
GPP407/12/P059, projekt VaV |
|