2015
Zjišťování postojů učitelů ke kurikulárním změnám: přehledová studie
JANKO, Tomáš a Karolína PEŠKOVÁZákladní údaje
Originální název
Zjišťování postojů učitelů ke kurikulárním změnám: přehledová studie
Název anglicky
Exploring teachers' attitudes towards curricular changes: a review paper
Autoři
JANKO, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí) a Karolína PEŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
22. konference České pedagogické společnosti: Škola a její křižovatky, 2015
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/15:00080762
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
přehledová studie; postoje učiitelů, kurikulární změny
Klíčová slova anglicky
review paper; teachers' attitudes; curricular changes
Změněno: 24. 4. 2015 13:59, Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D.
V originále
Implementace kurikulární reformy v rovině školní výuky představuje složitý proces, jehož průběh je podmíněn souhrou různorodých faktorů materiální i nemateriální povahy. Zásadní aspekt v tomto ohledu představují postoje hlavních aktérů kurikulárních změn – učitelů, jež se však mohou lišit v závislosti na konkrétním sociokulturním kontextu. Příspěvek proto usiluje o zmapování dosavadního stavu řešení a poznání problematiky týkající se postojů učitelů ke změnám kurikula a jejich implementaci. Z domácích a zahraničních výzkumů je pozornost zaměřena na ty, které se postoji učitelů zabývají ve vztahu k samotným kurikulárním dokumentům (projektované kurikulum) i na ty, které postoje učitelů zkoumají ve vztahu k implementaci kurikulárních změn v praxi (realizované kurikulum). Získané poznatky mají především napomoci k identifikaci faktorů, které mohou mít vliv na ochotu učitelů zavádět změny kurikula. V závěru příspěvku budou na příkladu naznačeny výhledy a možnosti dalšího výzkumu postojů učitelů k implementaci kurikulární reformy na českých základních školách.
Anglicky
Implementation of curricular reform in the context of school instruction is a complex process whose procedure is conditioned by various factors of material and non-material nature. In this respect, attitudes of teachers as key stakeholders of curricular changes play an essential role in this process and vary in relation to a concrete sociocultural context. Therefore, the paper aims to explore the state of the art of the issue of teachers' attitudes towards the curricular changes and their implementation. The main attention is paid to research studies which deal with teachers' attitudes towards curricular documents (planned curriculum) and towards implementation of curricular changes in practice (realized curriculum). The findings should especially help identify factors which can influence teachers' willingness to implement the curricular changes. Some perspectives and ways of further research into teachers' attitudes towards implementation of curricular reform at Czech lower secondary schools will be introduced by giving an example at the end of the paper.
Návaznosti
EE2.3.30.0009, projekt VaV |
| ||
GA15-05122S, projekt VaV |
|