k 2015

Zjišťování postojů učitelů ke kurikulárním změnám: přehledová studie

JANKO, Tomáš a Karolína PEŠKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Zjišťování postojů učitelů ke kurikulárním změnám: přehledová studie

Název anglicky

Exploring teachers' attitudes towards curricular changes: a review paper

Autoři

JANKO, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí) a Karolína PEŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

22. konference České pedagogické společnosti: Škola a její křižovatky, 2015

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00080762

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

přehledová studie; postoje učiitelů, kurikulární změny

Klíčová slova anglicky

review paper; teachers' attitudes; curricular changes
Změněno: 24. 4. 2015 13:59, Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D.

Anotace

V originále

Implementace kurikulární reformy v rovině školní výuky představuje složitý proces, jehož průběh je podmíněn souhrou různorodých faktorů materiální i nemateriální povahy. Zásadní aspekt v tomto ohledu představují postoje hlavních aktérů kurikulárních změn – učitelů, jež se však mohou lišit v závislosti na konkrétním sociokulturním kontextu. Příspěvek proto usiluje o zmapování dosavadního stavu řešení a poznání problematiky týkající se postojů učitelů ke změnám kurikula a jejich implementaci. Z domácích a zahraničních výzkumů je pozornost zaměřena na ty, které se postoji učitelů zabývají ve vztahu k samotným kurikulárním dokumentům (projektované kurikulum) i na ty, které postoje učitelů zkoumají ve vztahu k implementaci kurikulárních změn v praxi (realizované kurikulum). Získané poznatky mají především napomoci k identifikaci faktorů, které mohou mít vliv na ochotu učitelů zavádět změny kurikula. V závěru příspěvku budou na příkladu naznačeny výhledy a možnosti dalšího výzkumu postojů učitelů k implementaci kurikulární reformy na českých základních školách.

Anglicky

Implementation of curricular reform in the context of school instruction is a complex process whose procedure is conditioned by various factors of material and non-material nature. In this respect, attitudes of teachers as key stakeholders of curricular changes play an essential role in this process and vary in relation to a concrete sociocultural context. Therefore, the paper aims to explore the state of the art of the issue of teachers' attitudes towards the curricular changes and their implementation. The main attention is paid to research studies which deal with teachers' attitudes towards curricular documents (planned curriculum) and towards implementation of curricular changes in practice (realized curriculum). The findings should especially help identify factors which can influence teachers' willingness to implement the curricular changes. Some perspectives and ways of further research into teachers' attitudes towards implementation of curricular reform at Czech lower secondary schools will be introduced by giving an example at the end of the paper.

Návaznosti

EE2.3.30.0009, projekt VaV
Název: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
GA15-05122S, projekt VaV
Název: Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy
Investor: Grantová agentura ČR, Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy