JANKO, Tomáš. Srovnávací analýza typů nonverbálních prvků v současných českých a německých učebnicích školní geografie. Pedagogická orientace. Brno: Masarykova univerzita, 2015, roč. 25, č. 2, s. 225-248. ISSN 1211-4669.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Srovnávací analýza typů nonverbálních prvků v současných českých a německých učebnicích školní geografie
Název česky Srovnávací analýza typů nonverbálních prvků v současných českých a německých učebnicích školní geografie
Název anglicky A Comparative Analysis of the Types of Visuals in Current Czech and German Human Geography Textbooks
Autoři JANKO, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Pedagogická orientace, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1211-4669.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/15:00082895
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky školní geografie; učebnice; nonverbální prvky; vizuální reprezentace; srovnávací analýza; didaktická transformace
Klíčová slova anglicky geography; textbooks; visuals; visual representations; comparative analysis; didactical transformation
Změnil Změnil: Mgr. Tomáš Janko, Ph.D., učo 104778. Změněno: 29. 3. 2016 13:49.
Anotace
Studie usiluje o porovnání aktuálních českých a německých učebnic školní geografie z hlediska zastoupení typů nonverbálních prvků a interpretaci zjištění vzhledem k cílovému zaměření daného vyučovacího předmětu. Nejdříve je v obecné rovině poukazováno na okolnosti, s nimiž se učebnice školní geografie musejí vypořádávat v souvislosti s transformováním stále komplexnějších geografických poznatků. Následně je v teoretické rovině objasňována pozice, již v tomto ohledu zaujímají nonverbální prvky (obrazová složka učebnic). Výklad se opírá o teorii učebnic a koncept reprezentace učiva. Polemizovány jsou také cílové domény školní geografie, které současně slouží jako interpretační rámec pro výzkumná zjištění. Studie byla realizována jako obsahová analýza 2 českých a 2 německých učebnic školní geografie (ISCED 2), ve kterých bylo analyzováno celkem 1140 nonverbálních prvků. Výsledky studie naznačují, že v českých učebnicích školní geografie stále dominují obrazové typy nonverbálních prvků. Naproti tomu v německých učebnicích školní geografie lze zastoupení typů nonverbálních prvků hodnotit jako vyvážené. Ukazuje se tak, že v aktuálních českých učebnicích, na rozdíl od německých, i nadále převažují především nonverbální prvky, které jako didaktické prostředky odkazují spíše k afektivní cílové doméně. Žáky motivují k emocionálním prožitkům, ale samy o sobě nemusejí vybízet k hlubšímu interagování se vzdělávacími obsahy.
Anotace anglicky
The aim of the study is to compare types of visuals (as means for didactical transformation of educational content) in Czech and German geography school textbooks and to interpret the results considering educational goals of school geography. First, the contemporary progress of geography school textbooks is contemplated which is implied by the arising complexity of geographical knowledge. Then is being described which role in this context is played by textbook visuals. The theory of textbooks and the concept of representation are used for explanation. Considered are also educational goals of school geography which are subsequently used as context for interpretation of the results. Regarding the methodology, the study was realized as content analysis of 2 Czech and 2 German geography school textbooks (ISCED 2) in which 1140 visuals were analysed. The results showed that pictorial types of visuals (photo, realistic drawings) still predominate in actual Czech school textbooks. In German school textbooks, however, the distribution of the types of visuals is better balanced. It could be therefore concluded that in Czech geography school textbooks predominate the types of visuals which may promote pupil´s emotional experiences towards educational content, but promote its cognitive elaboration only to limited manner. They may thus serve as didactical means for educational goals in affective domain, rather than in cognitive or psychomotoric domain.
Návaznosti
EE2.3.30.0009, projekt VaVNázev: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
VytisknoutZobrazeno: 24. 7. 2024 09:15