Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1299567, author = {Janko, Tomáš}, article_location = {Brno}, article_number = {2}, keywords = {geography; textbooks; visuals; visual representations; comparative analysis; didactical transformation}, language = {cze}, issn = {1211-4669}, journal = {Pedagogická orientace}, title = {Srovnávací analýza typů nonverbálních prvků v současných českých a německých učebnicích školní geografie}, url = {https://journals.muni.cz/pedor/article/viewFile/3421/pdf6}, volume = {25}, year = {2015} }
TY - JOUR ID - 1299567 AU - Janko, Tomáš PY - 2015 TI - Srovnávací analýza typů nonverbálních prvků v současných českých a německých učebnicích školní geografie JF - Pedagogická orientace VL - 25 IS - 2 SP - 225-248 EP - 225-248 PB - Masarykova univerzita SN - 12114669 KW - geography KW - textbooks KW - visuals KW - visual representations KW - comparative analysis KW - didactical transformation UR - https://journals.muni.cz/pedor/article/viewFile/3421/pdf6 L2 - https://journals.muni.cz/pedor/article/viewFile/3421/pdf6 N2 - Studie usiluje o porovnání aktuálních českých a německých učebnic školní geografie z hlediska zastoupení typů nonverbálních prvků a interpretaci zjištění vzhledem k cílovému zaměření daného vyučovacího předmětu. Nejdříve je v obecné rovině poukazováno na okolnosti, s nimiž se učebnice školní geografie musejí vypořádávat v souvislosti s transformováním stále komplexnějších geografických poznatků. Následně je v teoretické rovině objasňována pozice, již v tomto ohledu zaujímají nonverbální prvky (obrazová složka učebnic). Výklad se opírá o teorii učebnic a koncept reprezentace učiva. Polemizovány jsou také cílové domény školní geografie, které současně slouží jako interpretační rámec pro výzkumná zjištění. Studie byla realizována jako obsahová analýza 2 českých a 2 německých učebnic školní geografie (ISCED 2), ve kterých bylo analyzováno celkem 1140 nonverbálních prvků. Výsledky studie naznačují, že v českých učebnicích školní geografie stále dominují obrazové typy nonverbálních prvků. Naproti tomu v německých učebnicích školní geografie lze zastoupení typů nonverbálních prvků hodnotit jako vyvážené. Ukazuje se tak, že v aktuálních českých učebnicích, na rozdíl od německých, i nadále převažují především nonverbální prvky, které jako didaktické prostředky odkazují spíše k afektivní cílové doméně. Žáky motivují k emocionálním prožitkům, ale samy o sobě nemusejí vybízet k hlubšímu interagování se vzdělávacími obsahy. ER -
JANKO, Tomáš. Srovnávací analýza typů nonverbálních prvků v současných českých a německých učebnicích školní geografie. \textit{Pedagogická orientace}. Brno: Masarykova univerzita, 2015, roč.~25, č.~2, s.~225-248. ISSN~1211-4669.
|