D 2015

Digitální informační kurátorství a jeho využití v konstruktivisticky orientovaném vzdělávání

ČERNÝ, Michal

Basic information

Original name

Digitální informační kurátorství a jeho využití v konstruktivisticky orientovaném vzdělávání

Name (in English)

Curating Digital Information and Its Use in Constructivist-oriented Education

Authors

Edition

Praha, INFORUM 2015: 21. ročník konference o profesionálních informačních zdrojích, 15 pp. 2015

Publisher

Albertina icome Praha

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Documentation, librarianship, work with information

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

Organization unit

Faculty of Arts

ISSN

Keywords (in Czech)

kurátorství; konstruktivismus; metadata; Bibblo

Keywords in English

curatorship; constructivism; metadata; Bibblo
Změněno: 8/3/2016 14:59, RNDr. Michal Černý, Ph.D.

Abstract

V originále

Digitální informační kurátorství představuje jednu z nejzajímavějších a nejtvořivějších činností, které běžný knihovník může vykonávat – získávat informace na určité téma, agregovat zdroje, provádět jejich metadatický popis, hodnotit je, dávat jim kontext a v neposlední řadě je v graficky přiměřené podobě nabídnout koncovému konzumentovy. Příspěvek se bude věnovat problematice informačního kurátorství v kontextu konstruktivistické pedagogiky, která je založená na práci se znalostmi a zájmy každého jednotlivce. Fenomén digitálního informačního kurátorství zasadí do kontextu osobního vzdělávacího prostředí a personalizovaných vzdělávacích systémů. Zajímavým seřazené a dobře zpracované balíčky s elektronickými informačními zdroji se budou stávat významnou složkou doplňující klasický e-learning a proces vzdělávání a vytvářejí zajímavý most mezi knihovnictvím a pedagogikou. Jsou nejen velkou výzvou, ale také otazníkem ve vztahu ke kompetenčním standardům knihovníků i učitelů.

In English

Digital information curatorship is one of the most interesting and most creative activities that common librarian can perform – to obtain information on a certain topic, aggregate resources. Can perform metadata description sets, evaluate them, giving context and collections of these objects and „packages“ graphically appropriate form to offer the end user. This presentation will address the issue of curating information in the context of constructivist pedagogy, which is based on work done with the knowledge and interests of each individual. The phenomenon of digital information curating integrates the context of personalized learning environments and personalized education systems. An interesting and well-ordered packages processed with electronic information sources will become an important component of complement the conventional e-learning and the learning process and create an interesting bridge between librarianship and pedagogy. They are not only challenging but also a question mark in relation to competency standards for teachers and librarians.

Links

CZ.1.07/1.3.00/51.0035, interní kód MU
Name: INTERES - Informační technologie realizované spoluprací
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 1.3 Further education of employees of schools and educational institutes