k 2015

European initiatives in the Czech business environment and consumer protection

POKORNÁ, Jarmila, Eva VEČERKOVÁ, Jana DUDOVÁ a Tereza LEVICKÁ

Základní údaje

Originální název

European initiatives in the Czech business environment and consumer protection

Název česky

Evropské podněty v českém podnikatelském prostředí a ochrana spotřebitele

Autoři

POKORNÁ, Jarmila (203 Česká republika, garant, domácí), Eva VEČERKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Jana DUDOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Tereza LEVICKÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

mezinárodní konference FKP (ECE) konaná ve dnech 5.- 6. 3. 2015 na Provozně ekonomické fakultě Mendelovy univerzity v Brně, 2015

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50500 5.5 Law

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14220/15:00089074

Organizační jednotka

Právnická fakulta

Klíčová slova česky

nekalé obchodní praktiky; ochrana spotřebitele; nekalá soutež; podnikatel; soutěžitel; právni regulace v právu EU; právni regulace v ČR

Klíčová slova anglicky

unfair business practices; consumer protection; unfair competition; entrepreneur; competitor; legal regulation in EU legislation; legal regulation in the Czech Republic

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 31. 10. 2016 18:56, prof. JUDr. Jarmila Pokorná, CSc.

Anotace

V originále

The paper deals with the consumer position in relations with entrepreneurs, particularly on legal protection of consumer against business practices of entrepreneurs. In the opposite view, it should also be clear what level of consumer protection entrepreneurs should expect in the Czech Republic. The main purpose of the paper is to determine whether the legal regulation in EU legislation (in directives and regulations) and national regulation in Czech legislation (public and private) ensure adequate consumer protection against unfair business practices of entrepreneurs in connection with their business in the Czech Republic and what procedures are banned to entrepreneurs in relations with consumers. Selected examples from practice demonstrate how national authorities could intervene in cases of violation of rules adopted for the purpose of consumer protection in the EU legislation and in national legislation and how specifically is decided about these violations in the Czech Republic. In the conclusion of paper, the authors summarize their findings from examined issue of consumer protection against unfair business practices under public and private regulation in the Czech Republic and they also offer drafts de lege ferenda.

Česky

Příspěvek je zaměřen na postavení spotřebitele ve vztazích s podnikateli, a to zejména na právní ochranu spotřebitele proti obchodním praktikám podnikatelů. V opačném pohledu by též mělo být zřejmé, s jakou úrovní ochrany spotřebitele musí podnikatelé v ČR počítat. Hlavním cílem příspěvku je zjistit, zda právní regulace v předpisech EU (směrnicích a nařízeních) a vnitrostátní regulace v právních přepisech České republiky (veřejnoprávních a soukromoprávních) zajišťují dostatečnou ochranu spotřebitele proti nekalým obchodním praktikám podnikatelů při jejich podnikání na území ČR a jaké postupy jsou podnikatelům ve vztahu ke spotřebitelům zakázány. Dále příspěvek poukazuje na evropské standardy ochrany spotřebitelů proti nekalým obchodním praktikám a blíže zkoumá nekalá soutěžní jednání soutěžitelů (nejčastěji podnikatelských subjektů) v českém soutěžním prostředí. Na vybraných příkladech z praxe je demonstrováno, jakým způsobem vnitrostátní orgány (zejména správní i soudní) mohou zasahovat v případech porušení pravidel přijatých na ochranu spotřebitelů v předpisech EU a v tuzemských právních předpisech a jak konkrétně je o těchto porušeních v ČR rozhodováno. V závěru příspěvku autorky shrnují své poznatky ze zkoumané problematiky ochrany spotřebitele proti nekalým obchodním praktikám v rámci veřejnoprávní a soukromoprávní regulace v ČR a nabízí návrhy de lege ferenda.