MACHÁČKOVÁ, Hana, Lenka DĚDKOVÁ a Kateřina MEZULÁNÍKOVÁ. Brief report: The bystander effect in cyberbullying incidents. Journal of Adolescence. Academic Press, 2015, roč. 43, August, s. 96-99. ISSN 0140-1971. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.adolescence.2015.05.010.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Brief report: The bystander effect in cyberbullying incidents
Autoři MACHÁČKOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka DĚDKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Kateřina MEZULÁNÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Journal of Adolescence, Academic Press, 2015, 0140-1971.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 2.007
Kód RIV RIV/00216224:14230/15:00083086
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.adolescence.2015.05.010
UT WoS 000359330900011
Klíčová slova anglicky Cyberbullying; Bystanders; Bystander effect
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Změněno: 29. 4. 2016 17:08.
Anotace
This study examined the bystander effect in cyberbullying. Using self-reported data from 257 Czech respondents who had witnessed a cyberbullying attack, we tested whether provided help decreased with increased number of other bystanders. We controlled for several individual and contextual factors, including empathy, social self-efficacy, empathic response to victimization, and relationship to the victim. Results showed that participants tend to help the victims more in incidents with only one or two other bystanders. We also found that, as in the “offline” realm, bystander effect is not linear: no significant differences were found between incidents with a moderate number (3-10) and a larger number of total bystanders. Our findings, thus, provide support for the presence of the bystander effect in cyberbullying.
Návaznosti
EE2.3.30.0037, projekt VaVNázev: Zaměstnáním nejlepších mladých vědců k rozvoji mezinárodní spolupráce
VytisknoutZobrazeno: 24. 7. 2024 09:25