2015
MÍROVÁ SOUPEŘENÍ STUDENÉ VÁLKY V REFLEXI POŠTOVNÍ ZNÁMKY: OD HISTORICKÉHO PRAMENE K MEDIÁLNÍ VÝCHOVĚ
ŠTĚPÁNEK, KamilZákladní údaje
Originální název
MÍROVÁ SOUPEŘENÍ STUDENÉ VÁLKY V REFLEXI POŠTOVNÍ ZNÁMKY: OD HISTORICKÉHO PRAMENE K MEDIÁLNÍ VÝCHOVĚ
Název anglicky
Peaceful Rivalry of the Cold War in Reflection of Postage Stamp: From Historical Source to Media Education.
Autoři
ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Sborník prací PdF MU, řada společenských věd č. 29/2015/1, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1211-6068
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60101 History
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/15:00083115
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky
history teaching; didactics of history; postage stamps; cold war; propaganda; medial education;
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 12. 6. 2015 17:11, PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
V originále
Text analyzuje didaktické a metodické aspekty uplatnění poštovních známek v edukačním procesu. Poštovní známky jsou podobně jako další vizuální média zároveň historickým pramenem reflektujícím zejména moderní, v tomto případě světové, dějiny. Na základě analýzy známkových témat z období studené války, lze jejich prostřednictvím v dějepisné výuce výstižně a účinně vysvětlovat nejen historické jevy, ale i mechanismy propagandy a protipropagandy. Popsaným postupem vzniká účinné alternativní edukativní médium, které posiluje především mezioborovou kooperaci školní dějepis – mediální výchova.
Anglicky
The text analyzes the didactic and methodological aspects of the use of postal stamps in educational process. Stamps, like other visual media, are also a historical source reflecting especially modern, in this case, the world history. The text presents the characteristics and specifics of postage stamps as a source of information about the historical facts. Based on an the analysis of postage stamps themes from the period of the Cold War, this contribution recommends to explain not only historical phenomena, but also the mechanisms of propaganda and antipropaganda in history teaching. The described procedure creates an effective alternative educational media that strengthens especially the interdisciplinary cooperation of school history - media education.