2015
Analýza případových studií dívek umístěných ve výchovném ústavu
KACHLÍK, PetrZákladní údaje
Originální název
Analýza případových studií dívek umístěných ve výchovném ústavu
Název česky
Analýza případových studií dívek umístěných ve výchovném ústavu
Název anglicky
Case Studies Analysis Girls Placed in Educational Institution
Autoři
Vydání
Česko-slovenská pediatrie, SLOVENSKÝ PEDIATRICKÝ KONGRES s medzinárodnou účasťou, Košice, 4.-6.6.2015, červen 2015, S1/70, s. 63, 2015
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISSN
Klíčová slova česky
informant; poruchy chování; návyková látky; výchovný ústav; případová studie; rozhovor; prevence; výzkum
Klíčová slova anglicky
informant; behavioral disorders; addictive substances; educational institution; case study; interview; prevention; research
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 15. 6. 2015 18:40, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
V originále
Cílem výzkumného šetření bylo sestavení a analýza případových studií 6 dívek, které pobývají ve výchovném ústavu, mají v anamnéze poruchy chování a kontakty s návykovými látkami. Bylo sledováno, zda poruchy funkce rodiny představují rizikové prostředí pro vývoj jedince a výskyt sociálních patologií, jaké důvody vedou dívky k užívání drog, zda cílená intervence může pozitivně ovlivnit užívání návykových látek, zda má rodina zájem o řešení nepříznivého stavu a spolupráci. Bylo využito metody kvalitativního výzkumu a v jeho rámci případové studie. Za podklad posloužila data z osobní a rodinné anamnézy, analýza lékařské, psychologické a pedagogické dokumentace z osobních spisů dívek a výchovných zpráv. Bylo záměrně vybráno a sledováno 6 dívek umístěných ve výchovném ústavu od jejich příchodu do zařízení až do doby jeho opuštění či dosažení zletilosti. Z výsledků vyplynulo, že nefunkční rodina představovala významné rizikové prostředí pro vývoj a ohrožení sociálně patologickými jevy. Návykové látky (především alkohol, tabák, marihuanu, pervitin, opioidy) dívky volily jako prostředek úniku před problémy, scházelo podnětné rodinné klima, jasná výchovná strategie a pozitivní vzory. S užíváním drog bylo spojeno záškoláctví, útěky, drobná trestná činnost, brzké sexuální kontakty a vyhledávání osob s podobným životním stylem. Cílená intervence dokázala účinně ovlivnit pouze polovinu vzorku, kdy se dívky začaly léčit, abstinovaly a zajímaly se o svou budoucnost bez drog. Jen ve třetině případů měla rodina skutečný zájem o své dítě a jeho další osud. Závěrem lze shrnout, že vhodné preventivní působení může snížit výskyt sociálních patologií v prostředí výchovného ústavu, je však třeba dlouhodobé, trpělivé a intenzivní pedagogické práce, posílení vazeb s rodinami klientů, motivace k aktivnímu trávení osobního volna, sebevzdělávání, profesní přípravě a zvládání praktických životních situací.
Anglicky
The aim of the research was to compile and analyze case studies of six girls who reside in an educational institution, with a history of conduct disorder and contacts with addictive substances. It was observed that the malfunctioning of the family are risk environment for the development of the individual and the occurrence of social pathologies, what reasons lead girls to use drugs that targeted interventions can positively affect substance abuse if the family interested in solving the adverse situation and cooperation. We used qualitative research methods and in his case study. For the substrate used data from personal and family history, analysis of medical, psychological and pedagogical documentation from the personal files of girls and educational messages. It was deliberately chosen and monitored 6 girls placed in an educational institution since their arrival in the facility until its abandonment or reaching maturity. The results showed that the broken family pose significant risk to the development environment and risk of pathological social phenomena. Addictive substances (especially alcohol, tobacco, marijuana, methamphetamine, opiates) girls elected as a means of escape from problems, missing stimulating family climate, clear educational strategy and positive role models. Drug use was associated truancy, escapes, petty crime, early sexual contacts and search people with similar lifestyles. Targeted interventions can effectively influence only half of the sample when the girls started to heal, not drink and wondered about their future without drugs. Only a third of the family had a genuine interest in their child and his fate. We conclude that the appropriate preventive action can reduce the incidence of social pathologies in an educational institution, it must be long-term, patient and intensive teaching, strengthening ties with families of clients, motivation to actively spend your free time, self-education, training and managing practical life situations.