C 2015

Czech Politicians Go Online: Is this e-Democracy or Just a Campaign Move?

MACKOVÁ, Alena

Základní údaje

Originální název

Czech Politicians Go Online: Is this e-Democracy or Just a Campaign Move?

Autoři

MACKOVÁ, Alena (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Living in the digital age: Self-presentation, networking, playing, and participating in politics, od s. 164-180, 17 s. 2015

Nakladatel

MUNI Press

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/15:00083130

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-210-7810-9

Klíčová slova anglicky

new media; politicians; campaign; democracy; election; social network sites

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 1. 7. 2015 07:57, Mgr. et Mgr. Alena Pospíšil Macková, Ph.D.

Anotace

V originále

The last few years have witnessed an intensified academic debate on the potential of new media in politics in the Czech Republic. However, discussions on new media’s impact -- democratic potential, mobilization of the electorate, dialogue between citizens and politicians etc. -- tend to involve political parties rather than politicians as individual users. This chapter is mostly based on data analyzing the individual use of new media (and, specifically, social networking sites) by politicians. The aim of the chapter is to provide an insight into research that we conducted in 2012-14 on how Czech political actors used new media in four different elections. We believe that it is crucial to ask not only whether politicians have already taken up new media but also how they use it. We need to ask whether political communication changes substantially as a consequence of the adoption of new media. Our data suggest that a regular online politician–citizen dialogue is marginal. It appears as though contemporary politicians perceive new media merely as a useful tool for campaigning rather than effective communication with citizens.

Návaznosti

EE2.3.20.0184, projekt VaV
Název: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií
MUNI/A/0903/2013, interní kód MU
Název: Proměna veřejné a politické participace v kontextu měnících se mediálních technologií a praxí
Investor: Masarykova univerzita, Proměna veřejné a politické participace v kontextu měnících se mediálních technologií a praxí, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
MUNI/A/1342/2014, interní kód MU
Název: Aktuální problémy politologického výzkumu
Investor: Masarykova univerzita, Aktuální problémy politologického výzkumu, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty