JANÁS, Robert. Eduard Veith – Útěk zimy. Brno v minulosti a dnes. Příspěvky k dějinám a výstavbě Brna. Brno: Archiv města Brna, 2013, roč. 26, č. 2013, s. 127 - 143. ISSN 0524-689X.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Eduard Veith – Útěk zimy
Název česky Eduard Veith – Útěk zimy
Název anglicky Eduard Veith – The Flight of Winter
Autoři JANÁS, Robert (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Brno v minulosti a dnes. Příspěvky k dějinám a výstavbě Brna, Brno, Archiv města Brna, 2013, 0524-689X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/13:00107063
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky Eduard Veith; Brno; Vienna; 19th century painting; symbolism; historism; Mährischer Kunstverein; Vereinigung deutschmährischer bildender Künstler; Künstler-Compagnie; Rudolf Eitelberger; Fellner and Helmer; Gustav Klimt; Ferdinand Laufberger
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Změněno: 30. 4. 2020 10:07.
Anotace
Článek analyzuje a do širších souvislostí zařazuje obraz Eduarda Veitha Útěk zimy, který je ve sbírkách Moravské galerie v Brně. Eduard Veith patřil mezi absolventy Uměleckoprůmyslové školy ve Vídni a podobně jako jeho slavnější spolužáci bratři Klimtové a Franz Matsch reprezentuje absolventy vzdělávací instituce, která pod vedením Rudolfa Eitelbergera vedla studenty k idejím Gesamtkunstwerku a hlubšímu teoretickému vzdělání. Veith představuje umělce, který tvořil na rozhraní doznívající neobarokní makartovské éry a nastupujícího symbolismu. Veith patří mezi umělce, kteří si zvolili jako svůj malířský styl polohu symbolismu, která se přes slibné začátky ukázala z hlediska dlouhodobého uměleckohistorického vývoje jako méně životaschopná, než jiné symbolistní proudy. Článek tyto jevy sleduje prostřednictvím obrazu Útěk zimy a toto dílo analyzuje na struktuře třech významových rovin: zobrazivé, alegorické a symbolické.
Anotace anglicky
The article analyses and puts into wider context the painting by Eduard Veith Winterflucht (The Flight of Winter), which can be found in the collections of the Moravian Gallery in Brno. Eduard Veith was one of the graduates of zhe Vienna School of Arts and Crafts (Kunstgewerbeschule) and, similarly to his more famous schoolmates the brothers Klimt and Franz Matsch, is a representative of the graduates of an educational institution which, under the direction of Rudolf Eitelberger, led its students to the ideas of Gesamtkunstwerk and to a more profound theoretical education. Veith is an example of an artist who created on the boundary of the declining Neo-Baroque Makart era and of the rising symbolism. Veith belongs among the artists who chose the position of symbolism as their painting style, which, despite its promising beginnings, turned out to be less vital than other symbolist movements from the long-term point of view of history of art. The article follows these phenomena via the painting Winterflucht and analyses this work of art on the basis of the structure of three planes of meaning: pictorial, allegoric, and symbolic.
VytisknoutZobrazeno: 12. 5. 2024 13:17