C 2015

Children’s privacy management on social network sites

MACHÁČKOVÁ, Hana, Martina ČERNÍKOVÁ, David ŠMAHEL a Zuzana OČADLÍKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Children’s privacy management on social network sites

Autoři

MACHÁČKOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí), Martina ČERNÍKOVÁ (703 Slovensko, domácí), David ŠMAHEL (203 Česká republika, domácí) a Zuzana OČADLÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Brno, Living in the digital age: Self-presentation, networking, playing, and participating in politics, od s. 95-109, 15 s. 2015

Nakladatel

Muni Press

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/15:00083274

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-210-7810-9

Klíčová slova anglicky

online privacy; communication privacy management theory; social network sites; children and adolescents

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 7. 2015 10:04, doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D.

Anotace

V originále

The chapter examines the management of online privacy on Social Network Sites (SNS) among children and adolescents. Petronio’s Communication Privacy Management Theory (CPM) was selected as the primary theoretical framework for capturing the process of privacy management and boyd’s features and dynamics of networked publics were used to depict the specific affordances of the SNS environment. Using qualitative cross-national data from European children aged 9–16 from the EU Kids Online III project, the chapter illustrates how current children manage their privacy on SNS and show in which aspects this process has become problematized. Using the CPM framework, several components of children’s privacy management on SNS are described: The perception of the ownership (and loss thereof) of private information; different types of control over the published information and the online audience; the rules which guide the control and overall online behavior, including the co-ownership of private information; and the boundary turbulences that lead to the co-construction of privacy rules and boundaries on SNS.

Návaznosti

EE2.3.20.0184, projekt VaV
Název: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií