2015
Children’s privacy management on social network sites
MACHÁČKOVÁ, Hana, Martina ČERNÍKOVÁ, David ŠMAHEL a Zuzana OČADLÍKOVÁZákladní údaje
Originální název
Children’s privacy management on social network sites
Autoři
MACHÁČKOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí), Martina ČERNÍKOVÁ (703 Slovensko, domácí), David ŠMAHEL (203 Česká republika, domácí) a Zuzana OČADLÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Brno, Living in the digital age: Self-presentation, networking, playing, and participating in politics, od s. 95-109, 15 s. 2015
Nakladatel
Muni Press
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14230/15:00083274
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-210-7810-9
Klíčová slova anglicky
online privacy; communication privacy management theory; social network sites; children and adolescents
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 7. 2015 10:04, doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D.
Anotace
V originále
The chapter examines the management of online privacy on Social Network Sites (SNS) among children and adolescents. Petronio’s Communication Privacy Management Theory (CPM) was selected as the primary theoretical framework for capturing the process of privacy management and boyd’s features and dynamics of networked publics were used to depict the specific affordances of the SNS environment. Using qualitative cross-national data from European children aged 9–16 from the EU Kids Online III project, the chapter illustrates how current children manage their privacy on SNS and show in which aspects this process has become problematized. Using the CPM framework, several components of children’s privacy management on SNS are described: The perception of the ownership (and loss thereof) of private information; different types of control over the published information and the online audience; the rules which guide the control and overall online behavior, including the co-ownership of private information; and the boundary turbulences that lead to the co-construction of privacy rules and boundaries on SNS.
Návaznosti
EE2.3.20.0184, projekt VaV |
|