J 2015

Practical use of medical terminology in curriculum mapping

KOMENDA, Martin, Daniel SCHWARZ, Jan ŠVANCARA, Christos VAITSIS, Nabil ZARY et. al.

Základní údaje

Originální název

Practical use of medical terminology in curriculum mapping

Autoři

KOMENDA, Martin (203 Česká republika, garant, domácí), Daniel SCHWARZ (203 Česká republika, domácí), Jan ŠVANCARA (203 Česká republika, domácí), Christos VAITSIS (752 Švédsko), Nabil ZARY (752 Švédsko) a Ladislav DUŠEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Computers in Biology and Medicine, Oxford, Pergamon-Elsevier Science Press, 2015, 0010-4825

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

10103 Statistics and probability

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 1.521

Kód RIV

RIV/00216224:14110/15:00083346

Organizační jednotka

Lékařská fakulta

UT WoS

000358269300009

Klíčová slova anglicky

Association analysis; Curriculum management; Medical coding; Medical education; Medical informatics; MeSH; Visual analytics

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 4. 2016 13:29, Ing. Mgr. Věra Pospíšilíková

Anotace

V originále

Background: Various information systems for medical curriculum mapping and harmonization have been developed and successfully applied to date. However, the methods for exploiting the datasets captured inside the systems are rather lacking. Method: We reviewed the existing medical terminologies, nomenclatures, coding and classification systems in order to select the most suitable one and apply it in delivering visual analytic tools and reports for the benefit of medical curriculum designers and innovators. Results: A formal description of a particular curriculum of general medicine is based on 1347 learning units covering 7075 learning outcomes. Two data-analytical reports have been developed and discussed, showing how the curriculum is consistent with the MeSH thesaurus and how the MeSH thesaurus can be used to demonstrate interconnectivity of the curriculum through association analysis. Conclusion: Although the MeSH thesaurus is designed mainly to index medical literature and support searching through bibliographic databases, we have proved its use in medical curriculum mapping as being beneficial for curriculum designers and innovators. The presented approach can be followed wherever needed to identify all the mandatory components used for transparent and comprehensive overview of medical curriculum data.

Návaznosti

CZ.1.07/2.2.00/28.0042, interní kód MU
Název: OPTIMED-optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: horizontální a vertikální propojení, inovace a efektivita pro praxi (Akronym: OPTIMED)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, OPTIMED-optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: horizontální a vertikální propojení, inovace a efektivita pro praxi, 2.2 Vysokoškolské vzdělávání