2015
Místo Fundova „kvalitativního pozitivismu“ v českém pozitivistickém myšlení
PAVLINCOVÁ, HelenaZákladní údaje
Originální název
Místo Fundova „kvalitativního pozitivismu“ v českém pozitivistickém myšlení
Název anglicky
The place of Funda's ‘qualitative positivism’ in Czech philosophical thinking
Autoři
PAVLINCOVÁ, Helena (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Vydání první. Praha, Po cestách kritického myšlení, od s. 28-43, 16 s. 2015
Nakladatel
Nakladatelství Karolinum
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/15:00083380
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-246-2933-9
Klíčová slova česky
česká filosofie; kvalitativní pozitivismus; kritický racionalismus; T. G. Masaryk; František Krejčí; O. A. Funda
Klíčová slova anglicky
Czech philosophy; qualitative positivism; critical rationalism; T. G. Masaryk; František Krejčí; O. A. Funda
Změněno: 24. 2. 2016 17:33, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
Studie vznikla u příležitosti významného životního jubilea Otakara A. Fundy, který charakterizuje své filosofické stanovisko jako kvalitativní pozitivismus či kritický racionalismus a přihlašuje se tak k pozitivistické tradici v české novodobé filosofii. S ohledem na tuto tradici si autorka všímá role Masaryka při pronikání pozitivismu do české filosofie, jež se neobešlo bez kritického napětí mezi scientismem a humanismem. Pozornost pak věnuje hlavnímu představiteli pozitivismu Františku Krejčímu, který svou vědeckou filosofií, odmítající metafyzické výpovědi o transcendentnu, chtěl uspokojit rozum i srdce člověka a vybudovat na přirozeném základě autonomní morálku. Specifičnost Fundovy koncepce kvalitativního pozitivismu a ateistického humanismu vynikne zejména porovnáním s nábožensko-etickou koncepcí Masaryka a humanistickou koncepcí Krejčího.
Anglicky
This work commemorates an important jubilee of Otakar A. Funda, who characterizes his philosophical worldview as qualitative positivism or critical rationalism, and thus claims allegiance to the positivist tradition in modern Czech philosophy. With respect to this tradition, the author emphasizes Masaryk's role in the penetration of positivism into Czech philosophy, which generated critical tension between scientism and humanism. She further focuses on the key representative of positivism František Krejčí, who, in his scientific philosophy rejecting metaphysical speculations on the transcendent, wanted to satisfy the reason as well as the heart of man, and build an autonomous morality on a natural basis. The special character of Funda's quantitative positivism can be seen clearly in comparison with Masaryk's religious-ethical conception and Krejčí's humanistic conception.
Návaznosti
MUNI/A/1153/2014, interní kód MU |
|