KVASNIČKA, Michal a Monika SZALAIOVÁ. Determinants of Gratuity Size in the Czech Republic:Evidence from Four Inexpensive Restaurants in Brno. Review of Economic Perspectives - Národohospodářský obzor. Masarykova univerzita, 2015, roč. 15, č. 2, s. 3-17. ISSN 1213-2446. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1515/revecp-2015-0013.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Determinants of Gratuity Size in the Czech Republic:Evidence from Four Inexpensive Restaurants in Brno
Název česky Determinanty výše spropitného v České republice: evidence ze čtyř ne-nákladných restaurací v Brně
Autoři KVASNIČKA, Michal (203 Česká republika, garant, domácí) a Monika SZALAIOVÁ (703 Slovensko, domácí).
Vydání Review of Economic Perspectives - Národohospodářský obzor, Masarykova univerzita, 2015, 1213-2446.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14560/15:00083389
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1515/revecp-2015-0013
UT WoS 000446826600001
Klíčová slova česky spropitné; Česká republika
Klíčová slova anglicky restaurant tipping; the Czech Republic
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Změněno: 12. 8. 2020 13:29.
Anotace
The paper presents the results of the first study exploring what factors influence tipping in restaurants in the Czech Republic. It shows that the tipping norm evolved here into a form that has some features similar to the tipping norms known in the USA, Canada, and Israel, but there are also striking differences. As in the three countries, the gratuity increases with the bill size but the gratuity as percentage of the bill is much lower here. The bill size explains here a lower part of the gratuity variability too. Also, the service quality results in customers being more generous with their tips, and though the increase in gratuity seems to be small, it rises with a group size. Strikingly, the regular patrons tip significantly less in the Czech Republic and they stiff more often. This supports the hypothesis that the relationship between the customer frequency and the gratuity size is an artifact of a missing variable, and the regular patrons tip differently because they belong to a different social group than occasional customers. Also, the customers paying by card stiff more often here and the interaction between the amount on the bill and use of payment card is statistically insignificant. The group size lowers the percentage gratuity, which supports the diffusion of the responsibility hypothesis. There are differences between genders: Male customers leave bigger tips than female customers, and female waitresses earn more than their male colleagues. The time spent at the table, consumption of alcoholic beverage, and smoking do not change the gratuity size but it may be affected by the weather conditions. The customers tip less and stiff more often when they order a lunch special. They round the total expenditures, not the gratuities, which creates the magnitude effect.
Anotace česky
Text prezentuje výsledky první studie zkoumající, které faktory ovlivňují spropitné v restauracích v České republice. Ukazuje, že spropitné se zde vyvinulo do podoby, která má některé shodné znaky s normou známou z USA, Kanady a Izraele, ale jsou zde i jisté významné rozdíly. Stejně jako v těchto třech zemích spropitné roste s výší účtu, ale spropitné jako procento účtu je zde nižší. Výše účtu také vysvětluje nižší část rozptylu spropitného. Podobně kvalita služby zvyšuje spropitné a tento vliv roste s velikostí skupiny. Pravidelní zákazníci dávají překvapivě nižší spropitné a častěji spropitné nedají. To podporuje hypotézu, že vztah mezi frekvencí návštěv a výší spropitného je artefaktem chybějící proměnné, a že pravidelní zákazníci dávají jiné spropitné, protože patří do jiné sociální skupiny než náhodní návštěvníci. Také zákazníci platící kartou nedávají spropitné častěji a interakce mezi použitím platební karty a výší účtu je statisticky nevýznamná. Velikost skupiny snižuje spropitné vyjádřené jako procento účtu, což podporuje hypotézu o rozptylu zodpovědnosti. Jsou tu i rozdíly mezi pohlavími: muži dávají vyšší spropitné než ženy a číšnice dostávají vyšší spropitné než číšníci. Čas strávený u stolu, spotřeba alkoholických nápojů a kouření výši spropitného neovlivňují; může ji však ovlivnit počasí. Zákazníci dávají nižší spropitné a častěji je nedají, pokud si objednali "meníčko". Zákazníci obecně zaokrouhlují celkový výdaj, nikoli spropitné, což vytváří "magnitude effect".
Návaznosti
MUNI/A/1203/2014, interní kód MUNázev: Odhad poptávky na trzích dopravních služeb pomocí spotřebitelského průzkumu (Akronym: TranSurvey)
Investor: Masarykova univerzita, Odhad poptávky na trzích dopravních služeb pomocí spotřebitelského průzkumu, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 3. 7. 2024 07:28