k 2015

Motives for Donating in the Czech Republic

HLADKÁ, Marie a Vladimír HYÁNEK

Základní údaje

Originální název

Motives for Donating in the Czech Republic

Autoři

HLADKÁ, Marie (203 Česká republika, domácí) a Vladimír HYÁNEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Interdisciplinary Research on Philanthropy: Connecting the Dots, 7th International Conference, European Research Network on Philanthropy, Paris, 2015

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50600 5.6 Political science

Stát vydavatele

Francie

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14560/15:00087725

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

Klíčová slova anglicky

Altruism; charitable giving; motive

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 3. 2017 12:56, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Motivation represents a foundation corestone on which analyses in a number of the humanities and social sciences are built. For a long time, economists have seen motivation as connected with the act of giving, trying to interpret it in the context of the neoclassical economics assumptions. On the basis of representative theoretical models, Ziemek (2003) distinguishes three basic categories of motives underlying the act of giving: altruism, egoism and investment. They also form the basis of this paper. The objective of this paper is to find answers to the question what mainly motivates the Czech population in their decisions to make a donation and whether there is any interdependence among such motives. We also ask what the relationship is between the determining motives and the rate or frequency of donating. The donation models that we analyse and use as the basis of our research are nowadays considered being the principal or at least interesting donation models commonly taken into account by economists in their work. We have only focused on microeconomics models to make the text clearly targeted.

Návaznosti

GA14-06856S, projekt VaV
Název: Vliv veřejných financí na strukturu zdrojů a produkci neziskových institucí
Investor: Grantová agentura ČR, Vliv veřejných financí na strukturu zdrojů a produkci neziskových institucí
MUNI/A/1208/2014, interní kód MU
Název: Inovace, "trh" a regionální kontext (Akronym: InMaReg)
Investor: Masarykova univerzita, Inovace, "trh" a regionální kontext, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty