2015
Role of railways in empowering travelers: A case study from the Czech Republic
JADE, Radhika, Tatiana MOLKOVÁ a Martin KVIZDAZákladní údaje
Originální název
Role of railways in empowering travelers: A case study from the Czech Republic
Název česky
Role železnic v posílení postavení cestujících: případová studie z České republiky
Autoři
JADE, Radhika (356 Indie), Tatiana MOLKOVÁ (203 Česká republika) a Martin KVIZDA (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Journal of Rail Transport Planning & Management, Elsevier, 2015, 2210-9706
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14560/15:00080396
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
UT WoS
000449586200002
Klíčová slova česky
preference cestujících; image železniční společnosti; kvalita služeb; cestovní pohodlí; relevantní informace
Klíčová slova anglicky
Traveler empowerment; Railway company image; Service quality; Travel convenience; Relevant travel information; Traveler involvement
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 8. 2020 13:27, Mgr. Michal Petr
V originále
The Czech Republic opened up its monopolistically dominated railway market to private operators in 2003. Even after 10 years, open-access competition in the passenger railway sector is in evidence only in the Prague–Ostrava route, where the three major operators include the national incumbent, České dráhy and two private players, RegioJet & LEO Express. In this paper, we study the effect of this emerging competition in Prague–Ostrava corridor by recording perceptions of 586 travelers about the services of the operators. We do an in-depth literature review and analyse our survey findings using five major ‘railway constructs’, viz. railway company image, service quality factor, travel convenience, relevant travel information, and traveler involvement, and their conceptual relationships in explaining the latent construct, traveler empowerment. Finally, the proposed theoretical construct relationships are statistically tested using structural equation modeling method based on Partial Least Squares (PLS). Also, by individually establishing traveler empowerment models for the three operators, a varying degree of empowerment is calculated with a variance of 91%, 90% and 94% for ČD, RJ and LE, respectively. Based on the findings, we conclude that ‘traveler empowerment’ is an enduring and distinct marketing strategy for all the three passenger railway operators in Czech Republic.
Česky
Česká republika otevřela v roce 2003 dosud monopolní trh osobních železničních dopravních služeb soukromým dopravcům. Po deseti letech se otevřená konkurence projevila pouze na lince Praha - Ostrava, kde spolu soutěží tři společnosti: České dráhy, RegioJet a LEO Express. V tomto článku studujeme vliv této vznikající soutěže na chování cestujících prostřednictvím dotazníkového průzkumu. Analýza na základě výsledků 586 respondentů dospívá k závěru, že posílení postavení cestujících je trvalé a zřetelné v marketingové strategii všech tří operátorů.
Návaznosti
MUNI/A/1203/2014, interní kód MU |
| ||
TD020010, projekt VaV |
|