J 2015

Role of railways in empowering travelers: A case study from the Czech Republic

JADE, Radhika, Tatiana MOLKOVÁ a Martin KVIZDA

Základní údaje

Originální název

Role of railways in empowering travelers: A case study from the Czech Republic

Název česky

Role železnic v posílení postavení cestujících: případová studie z České republiky

Autoři

JADE, Radhika (356 Indie), Tatiana MOLKOVÁ (203 Česká republika) a Martin KVIZDA (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Journal of Rail Transport Planning & Management, Elsevier, 2015, 2210-9706

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14560/15:00080396

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

UT WoS

000449586200002

Klíčová slova česky

preference cestujících; image železniční společnosti; kvalita služeb; cestovní pohodlí; relevantní informace

Klíčová slova anglicky

Traveler empowerment; Railway company image; Service quality; Travel convenience; Relevant travel information; Traveler involvement

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 8. 2020 13:27, Mgr. Michal Petr

Anotace

V originále

The Czech Republic opened up its monopolistically dominated railway market to private operators in 2003. Even after 10 years, open-access competition in the passenger railway sector is in evidence only in the Prague–Ostrava route, where the three major operators include the national incumbent, České dráhy and two private players, RegioJet & LEO Express. In this paper, we study the effect of this emerging competition in Prague–Ostrava corridor by recording perceptions of 586 travelers about the services of the operators. We do an in-depth literature review and analyse our survey findings using five major ‘railway constructs’, viz. railway company image, service quality factor, travel convenience, relevant travel information, and traveler involvement, and their conceptual relationships in explaining the latent construct, traveler empowerment. Finally, the proposed theoretical construct relationships are statistically tested using structural equation modeling method based on Partial Least Squares (PLS). Also, by individually establishing traveler empowerment models for the three operators, a varying degree of empowerment is calculated with a variance of 91%, 90% and 94% for ČD, RJ and LE, respectively. Based on the findings, we conclude that ‘traveler empowerment’ is an enduring and distinct marketing strategy for all the three passenger railway operators in Czech Republic.

Česky

Česká republika otevřela v roce 2003 dosud monopolní trh osobních železničních dopravních služeb soukromým dopravcům. Po deseti letech se otevřená konkurence projevila pouze na lince Praha - Ostrava, kde spolu soutěží tři společnosti: České dráhy, RegioJet a LEO Express. V tomto článku studujeme vliv této vznikající soutěže na chování cestujících prostřednictvím dotazníkového průzkumu. Analýza na základě výsledků 586 respondentů dospívá k závěru, že posílení postavení cestujících je trvalé a zřetelné v marketingové strategii všech tří operátorů.

Návaznosti

MUNI/A/1203/2014, interní kód MU
Název: Odhad poptávky na trzích dopravních služeb pomocí spotřebitelského průzkumu (Akronym: TranSurvey)
Investor: Masarykova univerzita, Odhad poptávky na trzích dopravních služeb pomocí spotřebitelského průzkumu, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
TD020010, projekt VaV
Název: Optimalizace a zefektivnění zadávání a kontroly veřejných soutěží v osobní železniční dopravě v ČR v kontextu společných politik EU.
Investor: Technologická agentura ČR, Optimalizace a zefektivnění zadávání a kontroly veřejných soutěží v osobní železniční dopravě v ČR v kontextu společných politik EU.