J 2015

Zapojení interaktivní výuky do pregraduálního studia akutní medicíny: virtuální pacient, pokročilé simulace a přenosy z operačních sálů

HARAZIM, Hana, Petr ŠTOURAČ, Martina KOSINOVÁ, Olga SMÉKALOVÁ, Roman ŠTOUDEK et. al.

Základní údaje

Originální název

Zapojení interaktivní výuky do pregraduálního studia akutní medicíny: virtuální pacient, pokročilé simulace a přenosy z operačních sálů

Název anglicky

Use of interactive education in undergraduate teaching of acute medicine: the virtual and standardised patient, operating theatre broadcasting

Autoři

HARAZIM, Hana (703 Slovensko, domácí), Petr ŠTOURAČ (203 Česká republika, garant, domácí), Martina KOSINOVÁ (203 Česká republika, domácí), Olga SMÉKALOVÁ (203 Česká republika, domácí), Roman ŠTOUDEK (203 Česká republika, domácí), Daniel SCHWARZ (203 Česká republika, domácí), Vít RUSŇÁK (203 Česká republika, domácí) a Miloš LIŠKA (203 Česká republika)

Vydání

Anesteziologie & intenzivní medicína, Praha, Česká lékařská společnost J.E. Purkyně, 2015, 1214-2158

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

30000 3. Medical and Health Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14110/15:00083628

Organizační jednotka

Lékařská fakulta

UT WoS

000365359800005

Klíčová slova česky

e-learning; simulace s vysokou věrností; Team Based Learning; Problem Based Learning; Case Based Learning

Klíčová slova anglicky

e-learning; high fidelity simulation; live streaming; Team Based Learning; Problem Based Learning; Case Based Learning

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 29. 12. 2015 15:53, Ing. Mgr. Věra Pospíšilíková

Anotace

V originále

Nácvik správného řešení kritických stavů v pregraduální výuce medicíny patří do náplně předmětů První pomoc, Intenzivní medicína, Urgentní medicína a Anesteziologie. Cílem sdělení je představit přehled možností interaktivní výuky, které nabízíme studentům medicíny na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity (LF MU): využití virtuálního pacienta (interaktivní algoritmy, klinické scénáře), simulovaného pacienta, nácvik technik zajištění pacienta na modelech, simulátory s implementovaným fyziologickým modelem anebo videokonferenční přenosy dění z operačních sálů. Tyto metody výuky se staly součástí výše zmíněných předmětů v pregraduální výuce studentů Všeobecného lékařství, Zubního lékařství a nelékařských zdravotnických oborů. Od roku 2007 bylo na LF MU vytvořeno 43 interaktivních výukových algoritmů v české a anglické jazykové verzi. Proces tvorby počínaje studiem literatury, tvorbou textu jednotlivých uzlů a získání multimediálních materiálů probíhá ve skupině 2-3 studentů medicíny pod vedením lékaře a trvá 2 semestry. Vzniklý algoritmus je ve formě Flash objektu volně přístupný online na portálu AKUTNĚ.CZ (www.akutne.cz). Klinické scénáře představují skutečné případy pacientů v těžké sepsi, hospitalizovaných na pracovišti intenzivní medicíny, jejichž data se stala součástí registru EPOSS (eposs.registry. cz; Data-based evaluation and prediction of outcome in severe sepsis). Videokonferenční přenosy z operačních sálů do výukové místnosti umožní shlédnout raritní operační výkony velkému počtu studentů naráz, bez narušení provozu operačních sálů. Pokročilý pacientský simulátor firmy CAE Healthcare® je na LF MU již čtvrtým rokem využíván k nácviku řešení týmové spolupráce u akutních situací v rámci předmětů První pomoc, Intenzivní medicína a Urgentní medicína. Přinesli jsme přehled metod, kterými lze obohatit pregraduální výuku akutních stavů v medicíně spolu s návody na jejich implementaci do kurikula.

Anglicky

Management of the critical patient in the undergraduate teaching of medicine is an important part of first aid, intensive care medicine and anaesthesiology. The aim of this paper is to present an overview of the interactive learning opportunities which are offered to students at the Medical Faculty of Masaryk University (MF MU): the use of the virtual patient (interactive algorithms, clinical scenarios), the standardised patient, skills training on patient models, simulators with an embedded computer model or videoconference streaming from operating theatres. These teaching methods have become part of undergraduate teaching of medicine, dentistry and nursing. Since the year 2007, 43 interactive learning algorithms have been created at MF MU in the Czech-English version. The process of creation takes two semesters and is performed by groups of 2–3 students of medicine under the supervision of a physician. The created algorithm is in the form of a Flash object freely accessible online through the AKUTNE.CZ portal (www.akutne.eu). The clinical scenarios represent real cases of patients with severe sepsis hospitalized on ICUs participating in EPOSS (eposs.registry.cz; Data-based evaluation and prediction of outcome in severe sepsis). Videoconference streaming from operating theatres to teaching rooms enables a large number of students to watch a rare surgical procedure without entering the operating theatre. Advanced patient simulator by CAE Healthcare® has been used for four years at MF MU to practice team leadership and communication skills in the subjects of first aid, intensive care medicine and emergency medicine. We present an overview of methods that can enrich undergraduate education of acute medicine, along with instructions for their implementation into the curriculum.

Návaznosti

CZ.1.07/2.2.00/28.0038, interní kód MU
Název: Modernizace výuky klinického rozhodování napříč pediatrickými obory lékařských fakult v síti MEFANET (Akronym: MEFANET ViPs)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Modernizace výuky klinického rozhodování napříč pediatrickými obory lékařských fakult v síti MEFANET, 2.2 Vysokoškolské vzdělávání