ŠALAMOUN, Jiří. From Deflection to Deconstruction : The Transformation of Ishmael Reed's Satire in Juice! In Metcalf, Josephine, Spaulding, Carina. African American Culture and Society After Rodney King : Provocations and Protests, Progression and 'Post-Racialism'. 1. ed. Farnham: Ashgate, 2015, s. 49-63. ISBN 978-1-4724-5539-0.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název From Deflection to Deconstruction : The Transformation of Ishmael Reed's Satire in Juice!
Autoři ŠALAMOUN, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. ed. Farnham, African American Culture and Society After Rodney King : Provocations and Protests, Progression and 'Post-Racialism' od s. 49-63, 15 s. 2015.
Nakladatel Ashgate
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/15:00083655
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-1-4724-5539-0
Klíčová slova anglicky African American satire; stereotypes of African Americans; media; Postracial; Ishmael Reed
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 11. 2. 2019 14:58.
Anotace
The chapter addresses Ishmael Reed's use of satire to question media circulated stereotypes of African Americans. His latest novel, Juice! (2011) describes how its African American characters perceive the media coverage of the OJ Simpson trial and the stereotypes that the 1994-95 trial aroused against African Americans in general and OJ in particular. Salamoun investigates how the novel's protagonist uses satire to question the credibility of the media circulated stereotypes. He shows that Reed's satire in Juice! is based on logical argumentation that reveals the farfetched nature of such stereotypes. It thus differs from his early satire which reveals the hypocrisy of white characters who break the norms of sexual conduct yet blame African Americans of doing so. Consequently, Salamoun argues that Reed's post-1992 satire has changed in two ways. First, it is both more mature and palatable as its primary source is no longer the inappropriate sexuality of white characters. Second, it has become more post-racial as it deconstructs stereotypes expressed by both white and African American characters whereas Reed's early satire attacks primarily white characters.
Návaznosti
MUNI/A/1246/2014, interní kód MUNázev: Nové směry v anglofonním jazykovědném a literárním výzkumu III (Akronym: NDALLR3)
Investor: Masarykova univerzita, Nové směry v anglofonním jazykovědném a literárním výzkumu III, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 11. 10. 2024 17:52