J 2015

Homeschooling, Freedom and Control in Czech Education

KAŠPAROVÁ, Irena

Základní údaje

Originální název

Homeschooling, Freedom and Control in Czech Education

Název česky

Domácí výukaí, svoboda a dozor v českém vzdělávání

Vydání

Global Dialogue, University of Berkeley, International Sociological Association, 2015, 1526-128X

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

domácí škola; integrace; segregace; vzdělávání; domácí vzdělávání; Česká republika

Klíčová slova anglicky

Home school; integration; segretation; education; Czech Republic

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 5. 5. 2016 10:44, Ing. Alena Raisová

Anotace

V originále

Article draws attention to various forms of restrictions that are connected to setting up home schooling for Czech children. While the law allows for this method of learning and teaching for primary school children (age 6 do 11), in praxis there are many obstacles erected in order to minimalize number of those, who opt for this mode of learning. The idea of inclusion and exclusion from the mainstream school system is explored and put into context with home education.

Česky

Článek poukazuje na různá omezení, která musí překonávat rodiče, kteří se v ČR rozhodli vzdělávat své děti doma. Přestože zákon umožňuje domácí vzdělávání na prvním stupni již od roku 2005, v praxi dochází k tomu, že jsou rodiče od svého rozhodnutí často zrazováni vedením škol či pedagogicko-psychologickými poradnami, případně se setkávají s nejrůznějšími formami restrikcí, které se jim v jejich rozhodnutí snaží zabránit. Text se rovněž zamýšlí nad otázkou inkluzivního a exkluzivního školství.