ZELENKA, Tomáš. František Mareš a úloha citu v procesu filosofického poznávání. In Povaha súčasnej filozofie a jej metódy 2015, 19.-20. 3. 2015, Bratislava. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název František Mareš a úloha citu v procesu filosofického poznávání
Název anglicky František Mareš and the Task of Sense in the Process of Philosophical Knowledge
Autoři ZELENKA, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Povaha súčasnej filozofie a jej metódy 2015, 19.-20. 3. 2015, Bratislava, 2015.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/15:00083831
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky František Mareš, intuice, vitalismus, idealismus, pozitivismus, česká filosofie
Klíčová slova anglicky František Mareš; intuition; vitalism; idealism; positivism; Czech philosophy
Štítky mzok, rivok
Změnil Změnila: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Změněno: 22. 2. 2016 13:48.
Anotace
Český filosof František Mareš (1857-1942) vychází z Kantovy epistemologie, v jejímž duchu omezuje oblast rozumového poznání na lidskou zkušenost. Toto omezení má podle Mareše mít vždy na paměti přírodní věda. Vědou však nezachycujeme celou skutečnost, je možné ještě další poznání, které se však již neděje rozumem, nýbrž citem. Cit náleží k lidskému subjektu, jímž je duše (empirii přímo nepřístupná a projevující se právě v citu). Citem zaujímáme postoje a hodnotíme, teprve na základě hodnocení jsme schopni rozpoznávat ve světě účely – stopy životní síly, světového činitele. Citem poznáváme také svobodu, jež je předpokladem mravnosti. Transcendentní mravní zákon je podle Mareše ideou, k níž svět a lidstvo spěje, přibližuje se jí rozvojem kultury na mravním základě, zejména v náboženství.
Anotace anglicky
Czech philosopher František Mareš (1857-1942) is based on Kant's epistemology, in whose spirit restricts the rational understanding of the human experience. This limitation is by Mareš always bear in mind of the natural science. But science does not capture the whole reality, further knowledge is possible, which is already not happening by reason, but is happening by sense. Senses belong to the human subject, which is the soul (empirically directly inaccessible and which is manifested even in sentiment). By sense we posture mindsets and we evaluate, but only on the basis of the evaluation we are able to recognize in the world of purposes - traces of the life force, global actor. By sense we also recognize the freedom that is a prerequisite for morality. Transcendent moral law is where, according to Mareš idea the world and humanity is heading, idea to which the humanity and the world is approaching by development of culture (based on moral grounds), especially in religion.
Návaznosti
MUNI/A/1153/2014, interní kód MUNázev: Soudobé problémy a minulé podoby filozofické diskuse
Investor: Masarykova univerzita, Soudobé problémy a minulé podoby filozofické diskuse, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 24. 8. 2024 16:25