2015
František Mareš a úloha citu v procesu filosofického poznávání
ZELENKA, TomášZákladní údaje
Originální název
František Mareš a úloha citu v procesu filosofického poznávání
Název anglicky
František Mareš and the Task of Sense in the Process of Philosophical Knowledge
Autoři
ZELENKA, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Povaha súčasnej filozofie a jej metódy 2015, 19.-20. 3. 2015, Bratislava, 2015
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/15:00083831
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
František Mareš, intuice, vitalismus, idealismus, pozitivismus, česká filosofie
Klíčová slova anglicky
František Mareš; intuition; vitalism; idealism; positivism; Czech philosophy
Změněno: 22. 2. 2016 13:48, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
Český filosof František Mareš (1857-1942) vychází z Kantovy epistemologie, v jejímž duchu omezuje oblast rozumového poznání na lidskou zkušenost. Toto omezení má podle Mareše mít vždy na paměti přírodní věda. Vědou však nezachycujeme celou skutečnost, je možné ještě další poznání, které se však již neděje rozumem, nýbrž citem. Cit náleží k lidskému subjektu, jímž je duše (empirii přímo nepřístupná a projevující se právě v citu). Citem zaujímáme postoje a hodnotíme, teprve na základě hodnocení jsme schopni rozpoznávat ve světě účely – stopy životní síly, světového činitele. Citem poznáváme také svobodu, jež je předpokladem mravnosti. Transcendentní mravní zákon je podle Mareše ideou, k níž svět a lidstvo spěje, přibližuje se jí rozvojem kultury na mravním základě, zejména v náboženství.
Anglicky
Czech philosopher František Mareš (1857-1942) is based on Kant's epistemology, in whose spirit restricts the rational understanding of the human experience. This limitation is by Mareš always bear in mind of the natural science. But science does not capture the whole reality, further knowledge is possible, which is already not happening by reason, but is happening by sense. Senses belong to the human subject, which is the soul (empirically directly inaccessible and which is manifested even in sentiment). By sense we posture mindsets and we evaluate, but only on the basis of the evaluation we are able to recognize in the world of purposes - traces of the life force, global actor. By sense we also recognize the freedom that is a prerequisite for morality. Transcendent moral law is where, according to Mareš idea the world and humanity is heading, idea to which the humanity and the world is approaching by development of culture (based on moral grounds), especially in religion.
Návaznosti
MUNI/A/1153/2014, interní kód MU |
|