SYSLOVÁ, Zora. Jak připravit učitele jako reflektivního praktika? In Danielová, Lenka a Schmied, Josef. Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2015. Křtiny: Mendelova univerzita v Brně, 2015, s. 499-508. ISBN 978-80-7509-287-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Jak připravit učitele jako reflektivního praktika?
Název anglicky How to prepare a kindergarten teacher a reflective?
Autoři SYSLOVÁ, Zora (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Křtiny, Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2015, od s. 499-508, 10 s. 2015.
Nakladatel Mendelova univerzita v Brně
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Kód RIV RIV/00216224:14410/15:00083896
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-7509-287-8
Klíčová slova česky reflexe; reflektivni praktik; pregradualni vzdělavani; předškolni vzdělavani; učitelka mateřske školy
Klíčová slova anglicky reflection; reflective practitioner; undergraduate education; preschool education; kindergarten teacher
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D., učo 243595. Změněno: 19. 9. 2015 06:53.
Anotace
Autorka příspěvku se snaží přinést do odborného diskurzu pohled na pregraduální vzdělávání učitelů mateřských škol v terciární úrovni. Využívá výsledků několika sond, které realizovala se studenty oboru Učitelství pro mateřské školy (Horká, Syslová a Grůzová 2014; Syslová 2015) k zlepšení procesu utváření profesních dovedností. Zvláštní pozornost věnuje rozvoji reflektivních dovedností v souladu s tzv. realistickým vzděláváním (Korthagen 2011). V závěru představuje výzkum orientovaný na výběrové zaměření pozornosti studentů jako základu pro budování reflektivních dovedností. Šetření se zúčastnilo 21 studentek 1. ročníku, které měly za úkol písemně komentovat pětiminutovou videonahrávku. Tyto nestrukturované písemné narace byly dále induktivně analyzovány. Výsledky ukázaly, že studentky zaměřují svoji pozornost především na činnost učitelky a jsou často kritické k její práci. V daleko menší míře se soustředí na děti, což je v souladu s dalšími výzkumy v této oblasti (van Es a Sherin 2002; Janík et al. 2014; Sonmez a Hakverdi-Can 2012).
Anotace anglicky
Author of the article tries to bring in professional discourse view of the undergraduate education of kindergarten teachers at the tertiary level. It uses the results of several probes that are implemented by the students of Kindergarten Teacher Training (Horká, Syslová a Grůzová 2014; Syslová 2015) to improve the process of formation of professional skills. Particular attention is paid to the development of reflective skills in line with the so-called realistic training (Korthagen 2011). In conclusion presents research on selective focus students' attention as the basis for building a reflective skills. The survey was the first year 21 students, who were supposed to provide written comments on a five-minute video. These unstructured written narratives were further analyzed by inductively. Results showed that students focus their attention on the activity of the teacher and are often critical to their work. In much less focus on children, which is consistent with other research in this area (van Es a Sherin 2002; Janík et al. 2014; Sonmez a Hakverdi-Can 2012).
VytisknoutZobrazeno: 9. 5. 2024 19:09