2015
Jak připravit učitele jako reflektivního praktika?
SYSLOVÁ, ZoraZákladní údaje
Originální název
Jak připravit učitele jako reflektivního praktika?
Název anglicky
How to prepare a kindergarten teacher a reflective?
Autoři
SYSLOVÁ, Zora (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Křtiny, Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2015, od s. 499-508, 10 s. 2015
Nakladatel
Mendelova univerzita v Brně
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Kód RIV
RIV/00216224:14410/15:00083896
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7509-287-8
Klíčová slova česky
reflexe; reflektivni praktik; pregradualni vzdělavani; předškolni vzdělavani; učitelka mateřske školy
Klíčová slova anglicky
reflection; reflective practitioner; undergraduate education; preschool education; kindergarten teacher
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 19. 9. 2015 06:53, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
V originále
Autorka příspěvku se snaží přinést do odborného diskurzu pohled na pregraduální vzdělávání učitelů mateřských škol v terciární úrovni. Využívá výsledků několika sond, které realizovala se studenty oboru Učitelství pro mateřské školy (Horká, Syslová a Grůzová 2014; Syslová 2015) k zlepšení procesu utváření profesních dovedností. Zvláštní pozornost věnuje rozvoji reflektivních dovedností v souladu s tzv. realistickým vzděláváním (Korthagen 2011). V závěru představuje výzkum orientovaný na výběrové zaměření pozornosti studentů jako základu pro budování reflektivních dovedností. Šetření se zúčastnilo 21 studentek 1. ročníku, které měly za úkol písemně komentovat pětiminutovou videonahrávku. Tyto nestrukturované písemné narace byly dále induktivně analyzovány. Výsledky ukázaly, že studentky zaměřují svoji pozornost především na činnost učitelky a jsou často kritické k její práci. V daleko menší míře se soustředí na děti, což je v souladu s dalšími výzkumy v této oblasti (van Es a Sherin 2002; Janík et al. 2014; Sonmez a Hakverdi-Can 2012).
Anglicky
Author of the article tries to bring in professional discourse view of the undergraduate education of kindergarten teachers at the tertiary level. It uses the results of several probes that are implemented by the students of Kindergarten Teacher Training (Horká, Syslová a Grůzová 2014; Syslová 2015) to improve the process of formation of professional skills. Particular attention is paid to the development of reflective skills in line with the so-called realistic training (Korthagen 2011). In conclusion presents research on selective focus students' attention as the basis for building a reflective skills. The survey was the first year 21 students, who were supposed to provide written comments on a five-minute video. These unstructured written narratives were further analyzed by inductively. Results showed that students focus their attention on the activity of the teacher and are often critical to their work. In much less focus on children, which is consistent with other research in this area (van Es a Sherin 2002; Janík et al. 2014; Sonmez a Hakverdi-Can 2012).