ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013, 127 pp. ISBN 978-80-210-6642-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Environmentální výchova: efektivní strategie
Authors ČINČERA, Jan.
Edition Praha, 127 pp. 2013.
Publisher BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-210-6642-7
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Radka Vyskočilová, učo 2368. Changed: 21/9/2015 14:32.
Abstract
Publikace se zaměřuje na oblast environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO). V první části studie popisuje EVVO jako výchovně-vzdělávací proces rozvíjející kompetence pro odpovědné environmentální chování. Ve druhé části jsou charakterizovány tři základní typy nástrojů, které se používají pro dosažení jejích cílů: programy, informační služby a podpůrné materiály. Studie kategorizuje programy EVVO a uvádí zásady pro analýzu logického modelu programu. V poslední části studie charakterizuje strategie pro rozvíjení vztahu k přírodě a ke konkrétní lokalitě, pro porozumění ekologickým principům, environmentálním problémům a konfliktům a pro rozvoj kompetencí pro odpovědné environmentální chování.
Abstract (in English)
The study deals with the field of environmental education, interpretation, and communication (EE). In the first part, EE is described as an educational process developing competence for responsible environmental education. In the next part, three types of instruments applied for achieving the goals of EE are analyzed: programmes, information services, and supporting materials. The study categorizes EE programmes and provides basic guidelines for programme logic model analysis. In the last part, the study discusses strategies for developing environmental sensitivity, sense of place, ecology knowledge, awareness of environmental problems and issues, and competence for responsible environmental behaviour.
PrintDisplayed: 3/5/2024 17:48