d 2015

Uzavřené otázky ve výuce: proč ano?

TŮMA, František

Základní údaje

Originální název

Uzavřené otázky ve výuce: proč ano?

Vydání

Komenský, od s. 13-17, 5 s. 2015

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Popularizační texty a aktivity

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISSN

Klíčová slova česky

uzavřené otázky; interakce ve výuce
Změněno: 25. 9. 2015 14:51, doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.

Anotace

V originále

V textu se zabývám problematikou uzavřených otázek ve výuce. Nejdříve vymezuji dialogický pohled na otázku, přičemž zdůrazňuji, že otázku dotváří odpověď druhého. Dále se věnuji otázkám ve výuce a uvádím klasické rozdělení otázek na otevřené a uzavřené. Výzkumy ukazují, že uzavřené otázky ve výuce převažují nad těmi otevřenými, což bývá často kritizováno. Tuto kritiku v článku s pomocí dialogického pohledu na otázky problematizuji. V poslední části textu uvádím dva příklady použití uzavřených otázek a podrobnou analýzou těchto situací obhajuji vhodnost použití uzavřených otázek. Zamyšlením se nad rolí různých druhů otázek ve výuce mohou učitelé hlouběji pochopit interakci ve třídě a související výukové procesy.

Návaznosti

EE2.3.30.0009, projekt VaV
Název: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci