2015
Pozice ideálního dialogu ve výukové interakci
TŮMA, FrantišekZákladní údaje
Originální název
Pozice ideálního dialogu ve výukové interakci
Název anglicky
The position of ideal dialogue in classroom interaction
Autoři
Vydání
Konference České pedagogické společnosti Škola a její křižovatky, 2015
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
uzavřené otázky; interakce ve výuce; dialog; dialogismus; ideální dialog
Změněno: 25. 9. 2015 14:56, doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.
V originále
Cílem příspěvku je pojednat o vztahu mezi ideálním dialogem a institucionálním dialogem v kontextu školní třídy. Příspěvek se zaměřuje na výzkum povahy učitelových otázek a IRF výměn ve výukové interakci. Z perspektivy institucionálního dialogu jsou diskutovány vybrané výsledky výzkumu interakce ve třídě. Je vyvozeno, že při přihlédnutí k cílům analyzovaných situací hrají IRF výměny a uzavřené otázky učitele důležitou roli. Normativní snahy o zavedení ideálního dialogu do výukové interakce jsou v příspěvku z hlediska institucionálního dialogu problematizovány.
Anglicky
The aim of this paper is to discuss the relationship between ideal dialogue and institutional dialogue in the context the classroom. The paper focuses on the research on teacher questions and IRF exchanges in classroom interaction. From the perspective of institutional dialogue the paper discusses selected results of classroom research. It is concluded that when taking the aims of the situations under scrutiny into consideration, the presence of IRF exchanges and closed/display teacher questions plays an important role in classroom interaction. Normative attempts to implement ideal dialogue into classroom interaction are then problematized from the perspective of institutional dialogue.
Návaznosti
EE2.3.30.0009, projekt VaV |
|