k 2015

The phases implemented in problem-solving tasks in Science instruction at Czech primary schools

ČEŠKOVÁ, Tereza

Základní údaje

Originální název

The phases implemented in problem-solving tasks in Science instruction at Czech primary schools

Název česky

Fáze problémových úloh ve výuce přírodovědy na 1. stupni českých ZŠ

Autoři

ČEŠKOVÁ, Tereza (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

ECER 2015: Education and Transition - Contributions from Educational Research, 2015

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Maďarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00084049

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

učební úloha; přírodověda; fáze řešení problémové učební úlohy

Klíčová slova anglicky

learning task; Science; phases of problem learning task

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 24. 3. 2016 17:07, Mgr. Tereza Češková, Ph.D.

Anotace

V originále

During the last decade the Czech educational system has undergone a curricular reform. One of the most important changes it introduced was the emphasis on pupils’ key competencies. Our research focuses on one of the most important of them – the problem-solving competence, specifically in the area of primary Science education. The aim of our research is to describe how problem-solving tasks that develop the problem-solving competence in primary Science education are used in real instruction as captured by a video study. The presented poster focuses on the phases of the process of solving problem-solving tasks and aims to answer the following question: What is the frequency and length of the problem-solving task phases implemented in primary Science lessons (as documented in the individual lessons and in the whole research sample)? The research sample consists of 10 video recordings of primary science lessons collected as a part of the IRSE Video Study in 2010/2011. Content analysis was used to analyse the video recordings and their transcripts. The analysis is underway. The preliminary findings suggest that although PBL was used in the instruction, the activity and leading role were strongly on the teacher's side.

Návaznosti

MUNI/A/1360/2014, interní kód MU
Název: Kurikulum základní školy: metodologické přístupy a empirická zjištění (Akronym: KUME 2015)
Investor: Masarykova univerzita, Kurikulum základní školy: metodologické přístupy a empirická zjištění, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty