PÍŠOVÁ, Michaela, Světlana HANUŠOVÁ, Klára ULIČNÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Miroslav JANÍK and Jan MAREŠ. Začínající učitelé a drop-out (Novice teachers and drop-out). In XXIII. ročník ČAPV Etické a sociální aspekty v oblasti vzdělávání a pedagogickém výzkumu. Konference ČAPV 2015. 2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Začínající učitelé a drop-out
Name in Czech Začínající učitelé a drop-out
Name (in English) Novice teachers and drop-out
Authors PÍŠOVÁ, Michaela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Světlana HANUŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Klára ULIČNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Miroslav JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jan MAREŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition XXIII. ročník ČAPV Etické a sociální aspekty v oblasti vzdělávání a pedagogickém výzkumu. Konference ČAPV 2015. 2015.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00081077
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) začínající učitel; odchod z profese; příčiny
Keywords in English novice teacher; drop-out; causes
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D., učo 33747. Changed: 16/3/2016 15:27.
Abstract
Jedním z faktorů ovlivňujících kvalitu vzdělávání je nedostatek učitelů a stále vzrůstající míra odchodů učitelů z profese, tzv. drop-out. Od konce 50. let 20. století je drop-outu věnována pozornost pedagogického výzkumu nejprve v USA a v Británii, v posledních dekádách celosvětově (Cooper & Alvarado, 2006). Nejohroženější profesní skupinou jsou přitom učitelé - novicové (Ingersoll, 2003). Příspěvek nabízí přehledovou studii zaměřenou na empirický výzkum drop-outu začínajících učitelů
Abstract (in English)
One of the factors that influence quality of education are teacher shortages and increasing drop-out rate. Research has paid attention to drop-out since the late 1950s particularly in Great Britain and the United States, in the last decades it has become a global issue (Cooper & Alvarado, 2006). The most endangered professional group are beginning teachers (Ingersoll, 2003). The presentation offers a review of empirical studies into drop-out of novice teachers
Links
GA15-12956S, research and development projectName: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Czech Science Foundation, How context matters: objective determinants of novice teachers´ socialisation
PrintDisplayed: 12/9/2024 15:23