2014
Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918–2013
JIREČEK, MiroslavZákladní údaje
Originální název
Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918–2013
Název anglicky
The Development of the School Subject History from 1918 to 2013
Autoři
Vydání
1. vyd. Brno, 337 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 39, 2014
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Typ výsledku
Odborná kniha
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
ISBN
978-80-210-7837-6
DOI
10.5817/CZ.MUNI.M210-7837-2014
Klíčová slova česky
dějepis; vyučovací předmět; vývoj; kurikulární dokumenty; učební plány; učební osnovy; Československo; Česká republika
Klíčová slova anglicky
History; school subject; development; curriculum; Czechoslovakia; Czech republic
Štítky
Změněno: 12. 10. 2015 10:57, PhDr. Lea Novotná
V originále
Práce představuje analýzu vývoje vyučovacího předmětu dějepis v českých zemích od roku 1918 do roku 2013. Pokouší se zachytit zejména vývoj postavení (např. časové dotace), cílů a obsahu tohoto předmětu. Sleduje školy odpovídající druhému stupni dnešní základní školy. Analýza je založena na výzkumu základních kurikulárních dokumentů vydávaných na státní úrovni jako závazné – zejména učebních plánů a osnov. Závěry získané analýzou kurikulárních dokumentů jsou ověřovány a doplňovány pomocí analýzy odborné literatury a dobových odborných časopisů. Práce se pokouší zachytit také kontext vývoje sledovaného vyučovacího předmětu, zejména vývoj naší školské soustavy a sledovaného typu školy.
Česky
This thesis presents an analysis of the development of school subject History in the Czech lands during 1918-2013 with a focus on the status’ development (e.g. time framework), objectives and content of the school subject History. Only schools, which corresponded to the current lower secondary schools, were examined. The research was based on the analysis of main obligatory curricula documents, especially school curricula. Great attention was devoted to the context of subject’ development, in particular, the development of our education system and investigated school type. The findings were discussed with current literature and contemporary journals.