Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1313668, author = {Sedláčková, Jana}, article_location = {Brno}, article_number = {3}, keywords = {fairy tale; ritual; preschool children; reading; telling; multigenerational family}, language = {cze}, issn = {1803-7437}, journal = {Studia paedagogica}, title = {Typologie rodinných vypravěčů}, url = {http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1152/1429}, volume = {20}, year = {2015} }
TY - JOUR ID - 1313668 AU - Sedláčková, Jana PY - 2015 TI - Typologie rodinných vypravěčů JF - Studia paedagogica VL - 20 IS - 3 SP - 145-159 EP - 145-159 PB - Masarykova univerzita SN - 18037437 KW - fairy tale KW - ritual KW - preschool children KW - reading KW - telling KW - multigenerational family UR - http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1152/1429 L2 - http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1152/1429 N2 - Článek se zabývá čtením a vyprávěním pohádek předškolním dětem ve vícegeneračních rodinách. Chápeme-li obě aktivity jako metodu rozvoje počáteční gramotnosti, hraje při nich důležitou roli přístup dospělých vypravěčů. Ti jeho prostřednictvím vytvářejí z každovečerní pohádky také rodinný rituál, jehož smyslem je prožívání vzájemnosti, harmonizování a sjednocování rodiny. Kvalitativní šetření, realizované metodou individuálních a skupinových rozhovorů s rodiči a prarodiči ze čtyř vícegeneračních rodin, vykresluje na výsledné typologii obraz toho, jak tito vypravěči své vyprávěcí rituály vnímají: spíše než z působ rozvoje jejich dětí pro ně představují vzácnou chvíli spolubytí s nimi. Zaujímají při nich také různé přístupy. Vyjádřeno metaforami, přístup Chůvy je veden touhou být hodným (pra)rodičem, přístup Učitele zase touhou být zprostředkovatelem porozumění, přístup Mudrce klade důraz na sociálně-mravní výchovu dítěte a přístup Kašpárka na zábavu a legraci. ER -
SEDLÁČKOVÁ, Jana. Typologie rodinných vypravěčů (Typology of Family Storytellers). \textit{Studia paedagogica}. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol.~20, No~3, p.~145-159. ISSN~1803-7437.
|