Masaryk University

Publication Records

česky | in English

Filter publications

    2015

    1. DRÁBEK, Pavel. "A Great German Pickelhäring and a Beheaded Virgin Saint". Margita Havlíčková and Christian Neuhuber, eds. Johann Georg Gettner und das barocke Theater zwischen Nikolsburg und Krumau (2014). In Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 499-502. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2015-2-22.
    2. DRÁPELA, Martin. A headline news event in a (multitude of) functional perspective(s). In 48th Annual Meeting of the Societas Linguistica Europaea, 2.-5.9. 2015, Leiden, Netherlands. 2015.
    3. ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ, Martin SEDLÁČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Action Research as a Means to Change Classroom Discourse. In International Council on Education for Teaching (ICET), 59th World Assembly, Challenging disparities in education, Naruto University of Education, 19.-22. 6. 2015, Tokushima, Japan. 2015.
    4. ZÁLESKÁ, Klára. Adaptační proces cizinců na české a norské školní prostředí (The Adaptation Process of Immigrant Children in the Czech and Norwegian School context). In Konference Študentské fórum XV., Občianske združenie Výchova – Veda – Vzdelávanie - Výskum a Fakulta humanitních studií UTB ve Zlíně, 3.-4. 12. 2015, Velké Bílovice. 2015.
    5. JUHAŇÁK, Libor and Jiří ZOUNEK. Analyzing Interaction Between Students In Online Discussion Forums Using Social Network Analysis. In ECER 2015 : Education and Transition. Contributions from Educational Research, Corvinus University, 7.-11. 9. 2015, Budapest, Hungary. 2015.
    6. MÁCHA, Jakub and Jan ZOUHAR. Arnošt Kolman's Critique of Mathematical Fetishism. In Schuster, Radek; Dach, Stefanie; Stadler, Friedrich. The Vienna Circle in Czechoslovakia: pre-proceedings of the international conference, Pilsen, Czech Republic, February 26-28, 2015. 1. vyd. Pilsen: University of West Bohemia, 2015, p. 53-58. ISBN 978-80-261-0440-7.
    7. ČOPF, Pavel. Asistent pedagoga, "nová" role na našich školách (Teacher Assistant, "new" role in our schools). In Škola, kde jsem člověkem. Mezinárodní konference Katedry sociální pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 10.-12. 11. 2015, Brno. 2015.
    8. ŘÍMÁNKOVÁ, Anna. Autoregulace jako faktor ovlivňující míru frekvence podvádění žáků (Self-regulated Learning as a Factor Influencing the Rate of Cheating by Students). In XI. ročník mezinárodní konference. Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 10.-11. 11. 2015, Olomouc. 2015.
    9. ZITA, Antonín. 'Beat It' : The Beat Generation and Mainstream Acceptance. In 20th International Colloquium of American Studies: Assimilation in America: A Good or a Bad Word? 18.-19. 6. 2015, Department of English and American Studies, Palacký University, Olomouc. 2015.
    10. THOMAS, James Edward, Adam KILGARIFF, Simon SMITH and Fredrik MARCOWITZ. Corpora and Language Learning with the Sketch Engine and SKELL. Revue Française de Linguistique Appliquée. Paris: Publications linguistiques, 2015, vol. 20, No 1, p. 61-80. ISSN 1386-1204.
    11. DROZD, David. Czech Hamlet's after 1989. In Shakespeare's Europe - Europe's Shakespeare(s), 29 June - 2 July 2015, University of Worcester, UK. 2015.
    12. DOČEKAL, Mojmír. Czech Negation from the Formal Perspective. Muenchen: Lincom, 2015, 146 pp. LINCOM studies in Slavic linguistics ; 39. ISBN 978-3-86288-664-7.
    13. RAMBOUSEK, Jiří. Czech. Translations and Adaptations of Alice's Adventures in Wonderland / Through the Looking-Glass. In Lindseth, Jon A., Tannenbaum, A. Alice In a World of Wonderlands. The Translations of Lewis Carroll's Masterpiece. Volume Three. Checklists. First edition. New Castle, Delaware: Oak Knoll Press and The Lewis Carroll Society of North America, 2015, p. 211-219. ISBN 978-1-58456-331-0.
    14. RAMBOUSEK, Jiří. Czech Translations of Carroll's Alice. In Lindseth, Jon A., Tannenbaum, A. Alice In a World of Wonderlands. The Translations of Lewis Carroll's Masterpiece. Volume One. Essays. First edition. New Castle, Delaware: Oak Knoll Press and The Lewis Carroll Society of North America, 2015, p. 207-210. ISBN 978-1-58456-331-0.
    15. RAMBOUSEK, Jiří. Czech [1904]. Czech 1901. Back-translation and notes. In Jon A. Lindseth, Alan Tannenbaum. Alice In a World of Wonderlands. The Translations of Lewis Carroll's Masterpiece. Volume Two. Back-Translations. First edition. New Castle, Delaware: Oak Knoll Press and The Lewis Carroll Society of North America, 2015, p. 151-156. ISBN 978-1-58456-331-0.
    16. ŠIMÁNĚ, Michal. České obecné menšinové školy a jejich učitelé v období první Československé republiky (Czech elementary minority schools and its teachers in the period of first Czechoslovak republic). In Komenský. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 26-30. ISSN 0323-0449.
    17. REPOVSKÝ, Miroslav. Definícia v Aristotelovej koncepcii vedy (Definition in Aristotle's Concept of Science). Pro-Fil. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol. 16, No 1, p. 20-29. ISSN 1212-9097.
    18. ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Dana KNOTOVÁ. Dějiny socialistického školství : terra inkognita historicko pedagogického výzkumu? K problematice zdrojů poznání minulosti (The history of socialist education : terra incognita of historical-pedagogical research? To the issue of the sources of the past). Pedagogická orientace. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol. 25, No 3, p. 319-344. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-3-319.
    19. PEZLAR, Ivo. Desire-Based Model of Reasoning. In Romportl, Jan; Zackova, Eva; Kelemen, Jozef. Beyond Artificial Intelligence : The Disappearing Human-Machine Divide (Topics in Intelligent Engineering and Informatics). Cham: Springer International Publishing, 2015, p. 143-157. ISBN 978-3-319-09667-4. Available from: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-09668-1_11.
    20. HAVLÍČKOVÁ, Margita. Die Affichen des deutschen Theaters in Brünn (The Notices of German Theatre in Brno). In Pernerstorfer, Matthias Johannes. Theater – Zettel – Sammlungen 2. Bestände, Erschliessung, Forschung. Wien: Hollitzer, 2015, p. 227-238. Bibliographica 2. ISBN 978-3-99012-252-5.
    21. STAUDKOVÁ, Hana. Digitální technologie v roli nosiče vzdělávacího obsahu: tabuizované učení? (Digital technology as a medium for educational content: tabooed learning). In Konference ČAPV 2015, Fakulta pedagogická ZČU v Plzni, 16.-18. 9. 2015, Plzeň. 2015. ISBN 978-80-261-0521-3.
    22. THOMAS, James Edward. Discovering English with Sketch Engine. Brno: Versatile, 2015, 223 pp. Integrated Approaches in Language Education 1. ISBN 978-1-326-23213-9.
    23. HLOUŠKOVÁ, Lenka, Kateřina TRNKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ and Milan POL. Diverzita žáků : téma pro vedení školy (Diversity of students as a theme for school leaders). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol. 20, No 2, p. 105-126. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2015-2-6.
    24. VANŽURA, Marek. Drones : A case for extended mind, cognition and emotions. In SOPhiA 2015 – Salzburg Conference for Young Analytic Philosophy, 2.-4. 9. 2015, Salzburg. 2015.
    25. PAVLINCOVÁ, Helena. Drtina, František (Franz) (1861–1925), Philosoph, Pädagoge und Politiker (Drtina, Francis (1861–1925), philosopher, educator and politician). Online. In Österreichisches Biographisches Lexikon 1815-1950 Online-Edition. Lfg 4. Wien: Österreichische Akademie der Wissenschaften, 2015, p. nestránkováno, 3 pp. ISBN 978-3-7001-3213-4.
    26. PICHOVÁ, Dagmar. Du Châtelet and Mairan - Arguments and Fallacies. In Emilie du Châtelet: Laws of Nature - Laws of Morals, 23.–24. October 2015, University of Paderborn, Germany. 2015.
    27. PAVLINCOVÁ, Helena. Durdík, Josef (1837–1902), Philosoph, Psychologe und Schriftsteller (Durdík, Josef (1837–1902), philosopher, psychologist and writer). Online. In Österreichisches Biographisches Lexikon 1815-1950 Online-Edition. Lfg 4. Wien: Österreichische Akademie der Wissenschaften, 2015, p. nestránkováno, 3 pp. ISBN 978-3-7001-3213-4.
    28. SATKOVÁ, Naďa. Electronic Media on the Stage : Three Examples of Contemporary Czech Performances by Jan Mikulášek, Ivan Krejčí and Jiří Pokorný. In Duda, Artur; Wiśniewska, Marzenna; Oleszek, Bartłomiej. Teatr wśród mediów. pierwsze. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015, p. 213-222. ISBN 978-83-231-3474-9.
    29. PICHOVÁ, Dagmar. Émilie du Châtelet : devenir femme de lettres (Émilie du Châtelet : becoming femme de lettres). In La condition des femmes dans l'Europe du XVIIIe siècle. Première édition. Pessac: Presses universitaires de Bordeaux, 2015, p. 47-58. Lumières, n°24. ISBN 978-2-86781-957-5.
    30. PICHOVÁ, Dagmar. Émilie du Châtelet a popularizace vědy (Émilie du Châtelet and Popularization of Science). In Západočeská univerzita v Plzni. 2015.
    31. LAZAROVÁ, Bohumíra and Tereza VYCHOPŇOVÁ. Evaluace projektu Učitel - Mentor (KA3) (Evaluation of project Teacher - Mentor). In Závěrečná konference projektu Učitel - Mentor, VYSOČINA EDUCATION a Česká asociace mentoringu ve vzdělávání, 26. 5. 2015, Jihlava. 2015.
    32. HLOUŠKOVÁ, Lenka and Martin ŠŤASTNÝ. Evropský koncept kariérového poradenství zaměřený na podporu mezinárodní mobility mladých lidí v kontextu České republiky (The concept of career guidance focused on supporting the international mobility of young people in the the context of Czech Republic). In Konference Asociace vysokoškolských poradců: Reflexe poradenské praxe na vysokých školách v ČR a v zahraničí, 1.-2. 10. 2015, Kutná Hora. 2015.
    33. BYSTROŇOVÁ, Monika. Experimentální filosofie : Plurál (Experimental Philosophies). In Povaha súčasnej filozofie a jej metódy 2015, 19.-20. 3. 2015, Bratislava. 2015.
    34. ŽIDKOVÁ, Klára. Exulant ve vlastním světě (About One Exile in His Own World). In Lidové noviny, příloha Orientace. Praha: Mafra, 2015, p. 24. ISSN 1213-1385.
    35. HRTOŇOVÁ, Nina, Jiří KOHOUT, Lucie ROHLÍKOVÁ and Jiří ZOUNEK. Factors Influencing Acceptance of E-learning by Teachers in the Czech Republic. Computers in Human Behavior. Amsterdam: Elsevier, 2015, vol. 51, B, p. 873-879. ISSN 0747-5632. Available from: https://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2014.11.018.
    36. HORSKÝ, Jan and Monika BYSTROŇOVÁ. FILEX 2015. 2015.
    37. DROZD, David. Folk Baroque Plays as inspiration for Czech Avant-garde Artists. In "Theatrical Heritage: Preservation, Reconstruction and Reinterpretation of Stage Texts” Symposium, 16. 12. 2015, Saint Petersburg. 2015.
    38. DRÁPELA, Martin. Foreword. 1st ed. Brno: Masarykova Univerzita, 2015, 3 pp. ISBN 978-80-210-7111-7.
    39. DRÁPELA, Martin. ForkShoP2015 (A 2015 Workshop on Functional Sentence Perspective and its Forks). 2015.
    40. PICHA, Marek, Iva SVAČINOVÁ and Tomáš ONDRÁČEK. Formální rysy přesvědčování (The formal aspects of persuasion). 2015.
    41. ZELENKA, Tomáš. František Mareš a úloha citu v procesu filosofického poznávání (František Mareš and the Task of Sense in the Process of Philosophical Knowledge). In Povaha súčasnej filozofie a jej metódy 2015, 19.-20. 3. 2015, Bratislava. 2015.
    42. KOBÍKOVÁ, Zuzana and Jakub MÁCHA. From Metaphor to Hypertext: an Interplay of Organic and Mechanical Metaphorics in the Context of New Media Discovering. Online. In John Barnden and Andrew Gargett. Proceedings of the AISB 2015 Symposium on Computing and Philosophy: The Significance of Metaphor and Other Figurative Modes of Expression and Thought. Kent: AISB, 2015, p. 32-39. ISBN 978-1-5108-0386-2.
    43. ŠTĚPÁNEK, Jan. Fuzzy Logic and Sorites Paradox : The Problem of Missing Input. In 15th Congress of Logic, Methodology and Philosophy of Science, 3.-8. August, 2015, Helsinki. 2015.
    44. MATĚJOVÁ, Alina. GIF art : Od grafického formátu až po etablované umění (GIF art : From graphics format to established art). In New media inspiration 2015 – Digitalizace člověka, 21. 2. 2015, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze. 2015.
    45. HLOUŠKOVÁ, Lenka and Martin ŠŤASTNÝ. Guide My W@y!: inspirace pro vzdělávání vysokoškolských poradců (Guide My W@y!: the inspiration for training of university guidance counsellors). In Newsletter Asociace vysokoškolských poradců. 1st ed. Olomouc: Asociace vysokoškolských poradců, 2015, p. 10-11.
    46. ŠEĎOVÁ, Klára. Harmony or Attack : the Function of Student Humor at Lower Secondary Schools. New Educational Review. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2015, vol. 39, No 1, p. 27-38. ISSN 1732-6729.
    47. ČEJKOVÁ, Ingrid. Hlas žáků střední školy (The voice of high school students). In Konference Študentské fórum XV., Občianske združenie Výchova – Veda – Vzdelávanie - Výskum a Fakulta humanitních studií UTB ve Zlíně, 3.-4. 12. 2015, Velké Bílovice. 2015.
    48. KOBÍKOVÁ, Zuzana. How to Analyze Metaphors in the Discourse of the Scientific Discovering of New Media? In Young Philosophy : The character of current philosophy and its methods. Graduate conference 2015, 19.-20. 3. 2015, Bratislava. 2015.
    49. PICHA, Marek. Hume o myslitelnosti a představitelnosti (Hume on conceivability and imaginability). In Interpretační potíže ve filozofii Davida Huma, 25. září 2015, Kaple Božího těla, Umělecké centrum UP Konvikt, Olomouc. 2015.
    50. KOBÍKOVÁ, Zuzana and Jakub MÁCHA. Hypertext is Xanadu: an Interplay of Organic and Mechanical Metaphors in Scientific Conceptualization. In 5th International Conference on Metaphor and Thought, 7-9th October 2015, Federal University of Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. 2015.
    51. FRANEK, Juraj. Ignatius Antiochejský (Ignatius of Antioch). In Setkávání. Brno: Sbory Českobratrské církve evangelické Brno I a Brno II, 2015, p. 38-39.
    52. ONDRÁČEK, Tomáš. Immunizing Strategies and Problem of Contexts. In 1st European Conference on Argumentation : Argumentation and Reasoned Action, 9-12 June 2015, Lisbon, Portugal. 2015.
    53. ZÁLESKÁ, Klára. Integrating Immigrant Children into Primary Schools in The Czech Republic and Norway. In ECER 2015 : Education and Transition. Contributions from Educational Research, Corvinus University, 7.-11. 9. 2015, Budapest, Hungary. 2015.
    54. VAŘEJKOVÁ, Zuzana. Intergenerational learning in the workplace (DP). In ECER 2015 : Education and Transition. Contributions from Educational Research, Corvinus University, 7.-11. 9. 2015, Budapest, Hungary. 2015.
    55. DRÁPELA, Martin. Introducing FSPML 2.0M : A Markup Language for Multilevel Tagging of Functional Sentence Perspective. In Language, literature and culture in a changing transatlantic world III, University of Presov, 10.-12. 9. 2015, Prešov, Slovakia. 2015.
    56. HORSKÝ, Jan. Intuitivní teorie : Epistemický status morálních intuic (The Intuitive Theories : The Epistemic Status of Moral Intuitions). In Povaha súčasnej filozofie a jej metódy 2015, 19.-20. 3. 2015, Bratislava. 2015.
    57. LAGA, Stanislav. Iracionalita v rané Nietzschově epistemologii (Irrationality in early Nietzsche's Epistemology). In Sucharek, Pavol; Marchevský, Ondrej. Racionálne - iracionálne. Vyd. 1. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove a Slovenské filozofické združenie pri Slovenskej akadémii vied, 2015, p. 107-112. ISBN 978-80-970303-4-6.
    58. FRANEK, Juraj. Irenaeus z Lyonu (Irenaeus of Lyons). In Setkávání. Brno: Sbory Českobratrské církve evangelické Brno I a Brno II, 2015, p. 111-112.
    59. PICHA, Marek. Jak analyzovat myšlenkové experimenty? (How to analyze thought experiments?). In Výzkumné centrum pro teorii a dějiny vědy, ZČU, Plzeň. 2015.
    60. ZOUHAR, Jan. Jan Patočka v Kritickém měsíčníku 1938 – 1942 (Jan Patočka in Kritický měsíčník (Critical Monthly) 1938 – 1942). In Patočka a dejiny filozofie, 30. 6. - 1. 7. 2015, FF UPJŠ, Košice. 2015.
    61. FRANEK, Juraj. Jan Zlatoústý (John Chrysostom). In Setkávání. Brno: Sbory Českobratrské církve evangelické Brno I a Brno II, 2015, p. 234-235.
    62. STEHLÍKOVÁ, Eva. Jarmila Loukotková, Sen o Petroniovi (Jarmila Loukotková, Dreaming about Petronius). In Roma Argentea MMXV, Ústav řeckých a latinských studií Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 24.-25. 9. 2015, Praha. 2015.
    63. LEDVOŇOVÁ, Markéta. Jedovatý astronomický štír : vybrané aspekty konfliktu Galilea Galileiho s jezuitou Oraziem Grassim (Venomous Astronomical Scorpio : Selected Aspects of Conflict between Galileo Galilei and the Jesuit Orazio Grassi). Pro-Fil. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol. 16, No 1, p. 2-19. ISSN 1212-9097.
    64. ZITA, Antonín. J.G. Ballard's Crash and the Pornographization of the Ordinary. In 10th Brno International Conference of English, American and Canadian Studies, The Department of English and American Studies, Masaryk University and The Czech Association for the Study of English (CZASE), 5.-7. 2. 2015, Brno. 2015.
    65. FRANEK, Juraj. Justin Martyr. In Setkávání. Brno: Sbory Českobratrské církve evangelické Brno I a Brno II, 2015, p. 57-58.
    66. KNOTOVÁ, Dana, Michal ŠIMÁNĚ and Jiří ZOUNEK. K problematice zdrojů poznání soudobých dějin školství v Československu (To the issue of the sources of the contemporary history of education in Czechoslovakia). In IV. konference České asociace orální historie: "Na hranicích mezi minulosti a přítomností. Perspektivy orální historie." Ostrava, 19.-20. března 2015. 2015.
    67. ČEJKOVÁ, Ingrid. Když se řekne žákovská knížka (What does a student's record book comprise?). In Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 133-137. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2015-1-9.
    68. FRANEK, Juraj. Klement Alexandrijský (Clement of Alexandria). In Setkávání. Brno: Sbory Českobratrské církve evangelické Brno I a Brno II, 2015, p. 137-138.
    69. SEDLÁČEK, Martin and Klára ŠEĎOVÁ. Komunikace ve školní třídě a žákovské učení (Communication in the Classroom and Students' Learning). Orbis Scholae. Praha: Karolinum, 2015, vol. 9, No 1, p. 83-101. ISSN 1802-4637.
    70. POLÁČEK, Jiří. Komunikační bariéry v počítačem podporovaném skupinovém učení (Communication Barriers in Computer Supported Group Learning). Pedagogika. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2015, vol. 65, No 3, p. 314-329. ISSN 0031-3815.
    71. HAVLÍČKOVÁ, Margita. Konkurenční boj o městské operní divadlo v Brně v roce 1736 (Competition struggles on municipal opera house in Brno in 1736). Divadelní revue. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2015, vol. 26, No 2, p. 7-22. ISSN 0862-5409.
    72. STEHLÍKOVÁ, Karolína, Jiří TRÁVNÍČEK, Michal SÝKORA and Eva KLÍČOVÁ. Kritika v diskusi Jiří Trávníček — Karolína Stehlíková — Michal Sýkora — Eva Klíčová : Zůstaň ještě, zvláštní dívko! (Criticism in Discussion Jiří Trávníček — Karolína Stehlíková — Michal Sýkora — Eva Klíčová: Stay Longer, Exotic Girl!). In Host. Brno: Spolek přátel vydávání časopisu Host, 2015, p. 74-79. ISSN 1211-9938.
    73. DRÁPELA, Martin. Libuše Dušková’s birthday : four score years and five. In Ostrava Journal of English Philology. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2015, p. 83-86. ISSN 1803-8174.
    74. ZOUHAR, Jan. Literární dílo jako předmět filozofické interpretace (Literary work as a subject of philosophical interpretation). Filozofia. Bratislava: Filozofický ústav SAV, 2015, vol. 70, No 8, p. 680-684. ISSN 0046-385X.
    75. STEHLÍKOVÁ, Eva. Malá zpráva o zmizení Olgy Srbové (A Brief Account of the Disappearance of Olga Srbová). In Hala, Katia, Vlčková, Olga, Šťastná, Denisa. Ženy - divadlo - dějiny. Vydání první. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2015, p. 67-73. ISBN 978-80-7395-883-1.
    76. ZELENKA, Tomáš. Marešova kritika darwinismu (František Mareš and his Criticism of Darwinism). In Filozof na prowincji. Rola elit intelektualnych w środowiskach lokalnych, 9.-10. 10. 2015, Lubliniec, Polska. 2015.
    77. DRÁPELA, Martin. Martin Adam : Presentation Sentences. In Universitas. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 60-61. ISSN 1211-3387.
    78. ONHEISER, Radomír. Masarykova reflexe Komenského (Masaryk's reflection of Comenius work). In Povaha súčasnej filozofie a jej metódy 2015, 19.-20. 3. 2015, Bratislava. 2015.
    79. RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ and Kateřina PEVNÁ. Mezigenerační učení v komunitě : obsah a podnímky (Intergenerational learning in the community : content and conditions). In Konference ČAPV 2015, Fakulta pedagogická ZČU v Plzni, 16.-18. 9. 2015, Plzeň. 2015.
    80. RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ and Kateřina PEVNÁ. Mezigenerační učení v prostředí komunit : intenzita a podmínky mezigeneračního učení (Intergenerational learning in the communities : the intensity and conditions of intergenerational learning). In ICOLLE - Mezinárodní konferecerence celoživotního vzdělávání, Mendelova univerzita v Brně, 15.-16. 9. 2015, Brno. 2015.
    81. ŽIDKOVÁ, Klára. Michal Kalhous - Argentum (úvodní text k výstavě Michala Kalhouse) (Michal Kalhous - Argentum (opening text to the exhibition of Michal Kalhous)). Zlín: Photogether Gallery Zlín, 2015.
    82. ULRICH, Tomáš. Místo filosofie v díle Hanse Urse von Balthasara (The Importance of Philosophy in the Work of Hans Urs von Balthasar). Studia philosophica. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol. 62, No 1, p. 125-133. ISSN 1803-7445.
    83. PAVLINCOVÁ, Helena. Místo Fundova „kvalitativního pozitivismu“ v českém pozitivistickém myšlení (The place of Funda's ‘qualitative positivism’ in Czech philosophical thinking). In Paitlová, Jitka. Po cestách kritického myšlení. Vydání první. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2015, p. 28-43. ISBN 978-80-246-2933-9.
    84. ŠEĎOVÁ, Klára. Moc v dialogickém vyučování (Power in dialogic teaching). Pedagogická orientace. Brno: Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, 2015, vol. 25, No 1, p. 32-62. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-1-32.
    85. HLOUŠKOVÁ, Lenka, Kateřina TRNKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ and Milan POL. Možnosti práce s diverzitou žáků : z případových studií základních škol (Dealing with student diversity : from case studies of basic schools). In Konference České pedagogické společnosti: Škola a její křižovatky, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 26.-27. 3 .2015, České Budějovice. 2015.
    86. PICHA, Marek. Myšlenkové experimenty ve filozofii (Thought Experiments in Philosophy). In Metódy filozofie, 2. workshop o metodológii ved, 25. 3. 2015, Univerzita Komenského, Bratislava. 2015.
    87. BĚLOHRAD, Radim. Narrative Identity, Self-regarding Concern and Posthumous Harm. In Zagreb Applied Ethics Conference 2015, 29.6. - 1.7. 2015, University of Zagreb. 2015.
    88. PEZLAR, Ivo. Natural language and proof-theoretic semantics : denotational ghosts in inferential machine. In 5th World Congress and School on Universal Logic, 25.-30. 6. 2015, Istanbul. 2015.
    89. ZÁLESKÁ, Klára. Neočekávané efekty začleňování dětí přistěhovalců v norské základní škole (Unexpected effects of the integration of immigrant children in the Norwegian primary school). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol. 20, No 1, p. 117-132. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2015-1-8.
    90. ČEJKOVÁ, Ingrid. Nuda ve školách (Boredom at schools). In XIV. československá konference s mezinárodní účastí: Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku, Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého, 2.-3. 2. 2015, Olomouc. 2015.
    91. ČEJKOVÁ, Ingrid. Nuda ve škole (Boredom at school). In Komenský. 2015th ed. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 18-24.
    92. KUNEŠOVÁ, Tereza. O Karlu Kosíkovi a nejen o něm. Rozhovor Terezy Kunešové s PhDr. Josefem Zumrem (Not only about Karel Kosík). In Studia philosophica. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 105-124. ISSN 1803-7445.
    93. DRÁBEK, Pavel. O loutkách (On puppets). In Divadelní noviny. Praha: Společnost pro Divadelní noviny, 2015, p. 11. ISSN 1210-471X.
    94. DRÁBEK, Pavel. Obležen národem dramatiků : Jan Lier (1852-1917) (Besieged by a nation of dramatists : Jan Lier (1852–1917)). In Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 162-164. ISSN 1803-845X.
    95. FODOR, Radoslav. Odcudzenie a jeho prekonanie u Hegla (On the alienation and its overcoming in Hegel). In Povaha súčasnej filozofie a jej metódy 2015, 19.-20. 3. 2015, Bratislava. 2015.
    96. KUDRNÁČOVÁ, Naděžda. On Correlations between Range in Verb Descriptivity and Syntactic Applicability. In 10th Brno International Conference of English, American and Canadian Studies, The Department of English and American Studies, Masaryk University and The Czech Association for the Study of English (CZASE), 5.-7. 2. 2015, Brno. 2015.
    97. KUDRNÁČOVÁ, Naděžda. On Correlations between Range in Verb Descriptivity and Syntactic Applicability. In 10th Brno International Conference of English, American and Canadian Studies, The Department of English and American Studies, Masaryk University and The Czech Association for the Study of English (CZASE), 5.-7. 2. 2015, Brno. 2015. ISBN 978-80-210-7690-7.
    98. KUDRNÁČOVÁ, Naděžda. On the Holistic Status of Direct Object Participants. Ostrava Journal of English Philology. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2015, vol. 7, No 1, p. 57-67. ISSN 1803-8174.
    99. ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Dana KNOTOVÁ. Oral history in researching socialist education in the Czech Republic. In Oral history in Central-Eastern Europe: Current research areas, challenges and specificity, University of Lodz, 17-18 September, 2015, Lodz, Poland. 2015.
    100. SATKOVÁ, Naďa. Orfeus sestupující do Olomouce (Inscenace Jiřího Svobody Sestup Orfeův v Divadle Oldřicha Stibora Olomouc v roce 1960) (Orpheus Descending to Olomouc (Jiří Svoboda's Production of Orpheus Descending at the Oldřich Stibor Theatre, Olomouc 1960)). Divadelní revue. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2015, vol. 26, No 3, p. 50-67. ISSN 0862-5409.
    101. FRANEK, Juraj. Órigenés (Origen). In Setkávání. Brno: Sbory Českobratrské církve evangelické Brno I a Brno II, 2015, p. 200-202.
    102. KUNEŠOVÁ, Tereza. Paradox of Fiction : What does it mean to be moved by the fictional character? In SOPhiA 2015, Salzburg Conference for Young Analytic Philosophy, 2.-4. 9. 2015, Salzburg, Austria. 2015.
    103. PODROUŽKOVÁ, Jana. Personal identity in enhancement. In Povaha súčasnej filozofie a jej metódy 2015, 19.-20. 3. 2015, Bratislava. 2015.
    104. PODROUŽKOVÁ, Jana. Personal Identity in Enhancement. Ostium – internetový časopis pre humanitné vedy. Trnava: Trnavská univerzita, Filozofická fakulta, 2015, vol. 11, No 3, p. nestránkováno, 9 pp. ISSN 1336-6556.
    105. DRÁBEK, Pavel. Petr Matásek - the Scenographic Puppet Master. In Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 463-465. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2015-2-14.
    106. PETRŽELKA, Josef. Platónova kosmologie Dobra (Plato's cosmology of Good). In Boháček, Kryštof; Jiráková, Karolína. Platonica Pilonica IV. Dobro. Vydání první. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2015, p. 79-86. Platonica Pilonica. ISBN 978-80-261-0341-7.
    107. OPLOCKÁ, Veronika. Pojetí výuky učitele-dobrovolníka ve školách v subsaharské Africe (Approach to teaching of teacher-volunteer in schools in sub-Saharan Africa). In Mezinárodní Masarykova konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky 2015, 14.-18. 12. 2015. 2015.
    108. STEHLÍKOVÁ, Eva. Pokorného hledání Oidipa vladaře (Pokorný in Search of Oedipus the King). Listy filologické. Praha: Kabinet pro klasická studia, Filosofický ústav AV ČR, 2015, vol. 138, 3-4, p. 341-356. ISSN 0024-4457.
    109. LEDVOŇOVÁ, Markéta. Precise Weighing of the Gold of Truth : New Rules of Scientific Languages as Proposed in Galileo's Assayer. In Language of nature and language of science on the threshold of modern age, 1. 10. 2015, Plzeň. 2015.
    110. PULIŠOVÁ, Kristýna. Problematický vztah rodiče a učitele (Problematic relationship between parents and teachers). In Konference ČAPV 2015, Fakulta pedagogická ZČU v Plzni, 16.-18. 9. 2015, Plzeň. 2015.
    111. HLOUŠKOVÁ, Lenka. Profesní přesvědčení ve škole : každý sám za sebe nebo všichni společně? (Teacher's beliefs in the school : everybody for himself/herself or all together?). In Konference ČAPV 2015, Fakulta pedagogická ZČU v Plzni, 16.-18. 9. 2015, Plzeň. 2015.
    112. VANŽURA, Marek. Přinese (kreativní) město 21. století nebe plné dronů? (Does a (creative) city of the 21st century mean a sky full of drones?). In VI. ročník mezinárodní doktorandské konference Kreativní město, 13. 5. 2015, Ostrava. 2015.
    113. POLÁČKOVÁ, Eliška. Recenze knihy J. Rasmuse Brandta a Jona W. Iddeninga (eds.), "Greek and Roman Festivals. Content, Meaning, and Practice" (Review of J. Rasmus Brandt and Jon W. Iddening's (eds.), "Greek and Roman Festivals. Content, Meaning, and Practice"). In Eirene. Studia Graeca et Latina. Praha: Kabinet pro klasická studia Filosofického ústavu AV ČR, 2015, p. 354-358. ISSN 0046-1628.
    114. POLÁČKOVÁ, Eliška. Recenze knihy Richarda Buxtona "Myths and Tragedies in their Ancient Greek Contexts" (Review of Richard Buxton's "Myths and Tragedies in their Ancient Greek Contexts"). In Eirene. Studia Graeca et Latina. Praha: Kabinet pro klasická studia, Filosofický ústav AV ČR, 2015, p. 351-354. ISSN 0046-1628.
    115. SUCHÁČEK, Petr. Reflektivní psaní : Pro výzkum, pro výuku, pro rozvoj (Reflective writing: for research, teaching and development). In Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 151-156. ISSN 2336-4521. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2015-2-9.
    116. KRYUCHKOVA, Ksenia. Relations Between Russian Families and Czech Schools. In Education and Transition. Contributions from Educational Research, Corvinus University, 7.-11. 9. 2015, Budapest, Hungary. 2015.
    117. ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ and Michal ŠIMÁNĚ. Resources mediating the history of primary schooling during the normalization period in the Czech Republic (1969-1989). In ECER 2015 : Education and Transition. Contributions from Educational Research, Corvinus University, 7.-11. 9. 2015, Budapest, Hungary. 2015.
    118. HORSKÝ, Jan. Restrikcionistická výzva a morální intuice (Restrictionist Challenge and Moral Intuitions). In KFI FF OU, 10. 3. 2015, Ostrava. 2015.
    119. SVAČINOVÁ, Iva. Rétorická účinnost kvazi-logických argumentů (Rhetorical effectiveness of quasi-logical arguments). In XIX. Česko-slovenské sympózium o analytickej filozofii, 9.-11. 9. 2015, Filosofický ústav SAV, Bratislava. 2015.
    120. SVAČINOVÁ, Iva. Rétorická účinnost Pascalovy sázky (Rhetorical effectiveness of Pascal's wager). In Jednota filozofická, 25. 11. 2015, Olomouc. 2015.
    121. DRÁBEK, Pavel. Review of How Theatre Means. In Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 493-498. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2015-2-21.
    122. DRÁBEK, Pavel. Review of The Routledge Companion to Puppetry and Material Performance. In Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 471-476. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2015-2-16.
    123. SVAČINOVÁ, Iva. Rhetorical effectiveness of (quasi) logical design of arguments. In Rhetoric in the Knowledge Society, 24-26 June, 2015, Warsaw, Poland. 2015.
    124. DRÁBEK, Pavel. Rok Leara (The Year of Lear). In Divadelní noviny. Praha: Společnost pro Divadelní noviny, 2015, p. 11. ISSN 1210-471X.
    125. ROŽNÍČKOVÁ, Iveta. Romští žáci na základních školách (Roma pupils at the primary schools). In XIV. československá konference s mezinárodní účastí: Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku, Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého, 2.-3. 2. 2015, Olomouc. 2015.
    126. ONDRÁČEK, Tomáš. Science and Wishful Thinking. In 15th Congress of Logic, Methodology and Philosophy of Science, 3.-8. August, 2015, Helsinki. 2015.
    127. PEVNÁ, Kateřina and Milada RABUŠICOVÁ. Senioři a mezigenerační učení (Seniors and intergenerational learning). In Konference k 25letému výročí Univerzity třetího věku na Masarykově univerzitě, 16. 9. 2015, Brno. 2015.
    128. VYCHOPŇOVÁ, Tereza. School consultation in the context of theory of social power. In ECER 2015 : Education and Transition. Contributions from Educational Research, Corvinus University, 7.-11. 9. 2015, Budapest, Hungary. 2015.
    129. ŠTĚPÁNEK, Jan. Sorites Paradox and the Need for Many-Valued Logics. In 5th World Congress and School on Universal Logic, 25.-30. 6. 2015, Istanbul. 2015.
    130. ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Dana KNOTOVÁ. Soudobé dějiny školství jako výzva pro historicko-pedagogický výzkum i výuku (dějin pedagogiky) (Contemporary history of education as a challenge for historical and educational research and teaching (history of education)). In Aktuální situace a perspektivy dějin pedagogiky jako vědního oboru a jako vyučovacího předmětu. Katedra pedagogiky, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova, 4. února, 2015, Praha. 2015.
    131. ČOPF, Pavel. Soukromé školy jako zdroj nerovnosti ve společnosti (Private Schools as the Source of Social Inequality). In Konference ČAPV 2015, Fakulta pedagogická ZČU v Plzni, 16.-18. 9. 2015, Plzeň. 2015.
    132. THOMAS, James Edward. Stealing a march on collocation : Deriving extended collocations from full text for student analysis and synthesis. In Lenko-Szymanksa, L., Boulton, A. Multiple Affordances of Language Corpora for Data-Driven Learning. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2015, p. 85-108. Studies in Corpus Linguistics, vol. 69. ISBN 978-90-272-0377-9.
    133. SVAČINOVÁ, Iva. Strategic maneuvering quasi-logically : a case study of Perelman's probability. In 1st European Conference on Argumentation : Argumentation and Reasoned Action, 9.-12. June 2015, Lisbon, Portugal. 2015.
    134. ŠMARDOVÁ, Anna. Styly neverbálního chování učitelů (Teachers nonverbal behavior styles). In Konference ČAPV 2015, Fakulta pedagogická ZČU v Plzni, 16.-18. 9. 2015, Plzeň. 2015.
    135. RABUŠICOVÁ, Milada, Kateřina PEVNÁ and Zuzana VAŘEJKOVÁ. Surrogate Grandparents as Actors in Intergenerational Learning. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol. 20, No 4, p. 85-107. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2015-4-6.
    136. RABUŠICOVÁ, Milada, Petr NOVOTNÝ, Karla BRÜCKNEROVÁ, Kateřina PEVNÁ, Lenka KAMANOVÁ and Zuzana VAŘEJKOVÁ. Symposium 2015 Intergenerational Learning : Workplace Learning, Community Learning and Learning within the Family. 2015.
    137. ŽIDKOVÁ, Klára. Tak daleko, tak blízko : cesta k jinakosti (rozhovor s Frédéricem Brennerem) (So Far, So Close: The Way to the Otherness (an Interview with Frédéric Brenner)). In FOTO. Praha: Springwriter, 2015, p. 74-75. ISSN 1805-3335.
    138. BYSTROŇOVÁ, Monika. Teorie jednání ve světle experimentální filosofie (Theory of Action in Light of Experimental Philosophy). In KFI FF OU, 10. 3. 2015, Ostrava. 2015.
    139. LAGA, Stanislav. Teorie konceptuálních metafor a pokus o identifikaci jejich předchůdců (Theory of conceptual metaphors and attempt to identification its ancestors). In Povaha súčasnej filozofie a jej metódy 2015, 19.-20. 3. 2015, Bratislava. 2015.
    140. SPURNÁ, Michaela. The Conceptual Framework Of Educational Research Knowledge Transfer. In ECER 2015 : Education and Transition. Contributions from Educational Research, Corvinus University, 7.-11. 9. 2015, Budapest, Hungary. 2015.
    141. FRANEK, Juraj. The Return of the Prodigal Son: Cognitive Science of Religion and the Re-Emergence of the Problem of Explanation in the Study of Religion. In Religious Ideas & Scientific Thought, McGill Centre for Research on Religion 7th Annual Graduate Student Conference, 25.-26. 9. 2015, Montréal, Canada. 2015.
    142. ŽIDKOVÁ, Klára. This place : fotografická pouť svatou zemí k sobě samému (This Place : Photographic pilgrimage through Holy Land to yourself). In FOTO. Praha: Springwriter, 2015, p. 68- 3, 6 pp. ISSN 1805-3335.
    143. PEZLAR, Ivo. Type-Theoretical Approaches to Problems and Solutions. In 15th Congress of Logic, Methodology and Philosophy of Science, 3.-8. August, 2015, Helsinki. 2015.
    144. SEDLÁČKOVÁ, Jana. Typologie rodinných vypravěčů (Typology of Family Storytellers). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol. 20, No 3, p. 145-159. ISSN 1803-7437.
    145. SEDLÁČKOVÁ, Jana. Typologie rodinných vypravěčů (Typology of Family Storytellers). In Konference ČAPV 2015, Fakulta pedagogická ZČU v Plzni, 16.-18. 9. 2015, Plzeň. 2015.
    146. RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ and Kateřina PEVNÁ. Učit se a stárnout aktivně : senioři v mobilních počítačových učebnách (Learning and ageing actively : the elderly in mobile computer labs). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol. 20, No 1, p. 85-108. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2015-1-6.
    147. VARGA, Oskar. Univerzalizmus ľudských práv, perspektíva islamských autorov (Universalism of human rights, islamic authors perspective). In Povaha súčasnej filozofie a jej metódy 2015, 19.-20. 3. 2015, Bratislava. 2015.
    148. PICHA, Marek. Úskalí tradiční typologie argumentů (The pittfalls of traditional typology of arguments). In XIX. Česko-slovenské sympózium o analytickej filozofii, 9.-11. 9. 2015, Filosofický ústav SAV, Bratislava. 2015.
    149. ZOUHAR, Jan. Věda, hodnoty a čas (Science, Values and Time). In Veda, racionalita, hodnoty, 2. 10. 2015, FiF UK, Bratislava. 2015.
    150. KUDRNÁČOVÁ, Naděžda. Verbs of Locomotion and the Semantics of the Unaccusative/Unergative Differentiation. Linguistica Silesiana. Kraków: Polska Akademia Nauk, Oddział w Katowicach, 2015, vol. 36, autumn, p. 73-88. ISSN 0208-4228.
    151. REPOVSKÝ, Miroslav. Vladislav Suvák : Kynizmus grécky a moderný I. (Vladislav Suvák : Cynicism Ancient and Modern I.). In Pro-Fil. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 97-99. ISSN 1212-9097.
    152. HLOUŠKOVÁ, Lenka, Jitka FERDANOVÁ and Jana VESELÁ. Využití výzkumu v poradenské praxi, aneb jak se rodí inovace poradenských služeb (Using of research in counselling practise, how arise innovation in counselling). In Vzdělávání a výzkum v oblasti kariérového poradenství na vysokých školách, Euroguidance a FF MU, 19. 11. 2015, Brno. 2015.
    153. ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ and Michal ŠIMÁNĚ. Výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství : k metodologickým otázkám historicko-pedagogického výzkumu (Research in the contemporary history of education and schooling : on methodological questions of historical-pedagogical research). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol. 20, No 3, p. 89-112. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2015-3-6.
    154. MÁCHA, Jakub. Wittgenstein on Internal and External Relations: Tracing All the Connections. 1st ed. London: Bloomsbury Academic, 2015, 262 pp. Bloomsbury research in analytic philosophy. ISBN 978-1-4742-4214-1.
    155. STAUDKOVÁ, Hana. Způsoby využívání digitálních technologií vysokoškolskými studenty (Ways of using digital technology in learning of university students). Pedagogika. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2015, vol. 65, No 3, p. 301-313. ISSN 0031-3815.
    156. ŠEĎOVÁ, Klára and Martin SEDLÁČEK. Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu (Student participation as the focus of action research). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol. 20, No 2, p. 33-58. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2015-2-3.
    157. ŘEZÁČOVÁ, Lenka. "Životní cykly" vzdělávacích a rozvojových potřeb ("Life Cycles" of Educational and Development Needs of Employees). Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2015, vol. 5, No 1, p. 29-57. ISSN 1804-526X.
    158. ZIKOVÁ, Markéta and Hana STRACHOŇOVÁ. 22nd Central and Eastern European Summer School in Generative Grammar (EGG) in Brno. 2015.
Display details
Displayed: 27/4/2024 03:02