ŘÍMÁNKOVÁ, Anna. Autoregulace jako faktor ovlivňující míru frekvence podvádění žáků (Self-regulated Learning as a Factor Influencing the Rate of Cheating by Students). In XI. ročník mezinárodní konference. Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 10.-11. 11. 2015, Olomouc. 2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Autoregulace jako faktor ovlivňující míru frekvence podvádění žáků
Name (in English) Self-regulated Learning as a Factor Influencing the Rate of Cheating by Students
Authors ŘÍMÁNKOVÁ, Anna (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition XI. ročník mezinárodní konference. Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 10.-11. 11. 2015, Olomouc, 2015.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/15:00084715
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) autoregulace a autoregulační dovednosti; podvádění; pohlaví; žáci a studenti středních škol
Keywords in English self-regulated learning and self-regulation skills; cheating; sex; high school pupils and students
Tags mzok, rivok
Changed by Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 21/3/2016 10:14.
Abstract
Pojem autoregulace se stává důležitým pedagogicko-psychologickým tématem a jednotlivé autoregulační dovednosti či kompetence se postupně zařazují mezi klíčové pojmy vzdělávacích záměrů. Vysoká míra autoregulace u žáků však nemusí mít ve školním prostředí čistě pozitivní důsledky, což ukazuje tento příspěvek. Přináší zjištění, že některé autoregulační dovednosti navyšují míru frekvence určitých druhů žákovského podvádění. U daných vlivů se také projevily jisté rozdíly mezi muži a ženami. Výsledky byly stanoveny na základě kvantitativního dotazníkového šetření provedeného na náhodně vybraném vzorku 346 studentů brněnských středních škol. Rozdělení autoregulace a podvádění na jednotlivé dimenze, které umožnilo detailnější prozkoumání vlivu mezi těmito proměnnými, proběhlo prostřednictvím faktorové analýzy.
Abstract (in English)
The term self-regulated learning is becoming an important pedagogical-psychological topic and individual self-regulation skills or competences are gradually inserting themselves among the key terms of educational proposals. This paper shows, that a high rate of self-regulation of students does not necessarily bring just positive effects in the school environment. It shows that some self-regulation skills increase the rate of some types of students' cheating. For those types there are some differences between men and women. The results of this study are based on a quantitative study of a random sample of 346 high school students in Brno collected using a questionnaire. The division of self-regulated learning and cheating into individual dimensions, performed using factor analysis, allowed for a more detailed study of the influences between these variables.
Links
MUNI/A/1219/2014, interní kód MUName: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 8/5/2024 19:26