ŠEĎOVÁ, Klára and Martin SEDLÁČEK. Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu (Student participation as the focus of action research). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol. 20, No 2, p. 33-58. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2015-2-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu
Name (in English) Student participation as the focus of action research
Authors ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL Digitální knihovna FF MU
RIV identification code RIV/00216224:14210/15:00080915
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2015-2-3
Keywords (in Czech) výuková komunikace; dialogické vyučování; žákovská participace; akční výzkum
Keywords in English classroom discourse; dialogic education; student participation; action research
Tags mzok, rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 23/3/2016 16:44.
Abstract
Cílem této studie je analyzovat změny v participaci žáků na výukové komunikaci, k nimž došlo v důsledku zapojení učitelů do projektu akčního výzkumu zaměřeného na implementaci principů dialogického vyučování. Participace je operacionalizována jako: 1) výukový čas, který žáci vyplňují svými promluvami; 2) příležitost žáků k rozvitým promluvám; 3) triadická interakce, tedy bezprostřední komunikace mezi větším počtem aktérů, než je jeden žák a učitel. Prostřednictvím kvantitativní analýzy v příspěvku prokazujeme, že v hodinách sledovaných učitelů došlo ke zřetelnému posílení žákovské participace, a to ve všech uvedených parametrech. Následně pomocí kvalitativní analýzy identifikujeme mechanismy, které k tomuto výsledku vedou.
Abstract (in English)
The aim of this paper is to analyse changes in participation of students in classroom discourse which arose due to their teachers' involvement in an action research project on implementation of principles of dialogic teaching. Participation is operationalized as: (i) an amount of time during which students speak; (ii) an opportunity given to students to produce more complex utterances; (iii) a triadic interaction, which means spontaneous communication between more participants than one teacher and one student. Using quantitative analysis, we show that student participation was significantly strengthened in all of the above mentioned parameters in the classes under observation. Finally, we use qualitative analysis to identify mechanisms that lead to this result.
Links
GA13-23578S, research and development projectName: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Czech Science Foundation, Teacher and pupils in dialogic teaching
PrintDisplayed: 9/5/2024 02:40